CENTRAL EUROPEAN UNIVERSITY @
@ CENTER FOR POLICY STUDIES 4 OPEN SOCIETY INSTITUTE

IBRAHIM AL-MARASHI
The Dynamics of Iraq’s Media:
Ethno-Sectarian Violence, Political Islam,

Public Advocacy and Globalization

A 2006/2007

CPS INTERNATIONAL POLICY FELLOWSHIP PROGRAM



IBRAHIM AL-MARASH)I

The Dynamics of Irag’s Media:
Ethno-Sectarian Violence, Political Islam, Public
Advocacy, and Globalization

Abstract

A recurring theme in debates on the future of Iraq is that the state is facing an
imminent civil war among ethnic Kurds, Turkmens and Arabs, and among the
Sunni and Shi'a Muslim sects. As tensions continue to escalate, the Iraqi
media will play a crucial role in these developments. The pluralization of a
private media sector in post-Ba’athist lraqg has serve as a positive
development in Irag’s post-war transition, yet this has also allowed for the
emergence of local media that are forming along ethno-sectarian lines. The
Iragi media have evolved to a stage where they now have the capability of
reinforcing the country’s ethno-sectarian divisions. This policy paper examines
the evolution and current state of Iraq’s media and offer recommendations to
local Iraqi actors, as well as regional and international organizations as to how
the media can counter employment of negative images and stereotypes of
other ethno-sectarian communities and influence public attitudes in

overcoming such tensions in Iraqi society.



This policy paper was produced under the 2006-07 International Policy
Fellowship program. Ibrahim Al-Marashi was a member of 'Open Society
Promotion in Predominantly Muslim Societies’ working group, which was
directed by Kian Tajbakhsh. More details of their policy research can be found

at http://www.policy.hu/themes06/muslim/index.html.
The views contained inside remain solely those of the author who may be

contacted at almarshi@policy.hu. For a fuller account of this policy research

project, please visit http://www.policy.hu/almarshi/

April 2007

Formatting and Type setting — Tamas Sellei

International Policy Fellowship Program
Open Society Institute

Nador Utca 9

Budpest 1051

Hungary

www.policy.hu

This document is available under a Creative Commons distribution copyright



Contents

1. INTRODUCTION ...t e e e e e e e e e e e e e eeaes 5
LI O AT T PP 5
L2201/ 11 { g T Yo [o] (o Yo | RPN 8
1.3 The Target AUdIENCE..........cooiiiiiiiiiiiiiiieeeee 10
1.4 Defining the Problem of Media and Conflict............ccccciiiiiii. 11

2. OWNERSHIP, PROGRAMMING AND CONTENT IN IRAQI MEDIA ........ 14

3. STATE OWNED MEDIA ... ..t 15

4. MEDIA OWNED BY POLITICAL ISLAMISTS.....ccooiiieeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee 19
4.1 Arab Shi'a Media.........coovviiiiiiiiiiieeieeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee e 19
4.2 Arab Sunni Media ........coooiiiiiiiiiiiiiiii e 21

5. MEDIA OWNED BY ETHNIC PARTIES ........ootiiiiiiieeieeeeeee e 23
5.1 KUrdish Media ......ccoooiiieie e e 23

6. MEDIA OWNED BY ENTITIES CALLING FOR VIOLENCE...................... 24
6.1 The Case Of Al-Zawra ...........ooooiiiiiiiiiieeeee 24

7. INDEPENDENTLY OWNED MEDIA ... 30
7.1 Ethno-sectarianism and ISlam..............ccoooiiiiiii e 31
7.2 Televised VIOIENCE ........oeeeeeee e 32
7.3 PUDIIC AAVOCACY ... .coeeiiieeeeee ettt 33
7.4 Global and Regional Influences and Local Reactions.......................... 34

8. IRAQ’'S MEDIA AND THE REGIONAL SATELLITE ENVIRONMENT ....... 35

9. THE FUTURE OF IRAQ’S MEDIA.... ..o 36

RECOMMENDATIONS ...t e e e 43
1. Assess the Iragi Media Landscape ..........ccooouveeeeiiiiiieeeceicieeeeeeeeeeee, 44

1) Create a National Media DireCtory ................uuvuiemiiiieiiiiiiiiiiiiiiiiiiiineee 44
2) Conduct a Media Consumption Assessment............cccoeevviiineeeeeeeeenns 44
3) Conduct an Audience Research Survey.........ccccccceeeeeiieiieeeiiicceeeeee, 45
2. Improve and Implement Media Regulation................ccccoooiiiiiiiiiennen. 45
1) Increase Awareness of Media Regulation in Iraq..............cccccuvveeennnee 46

2) Enhance the Existing Broadcasting Code of Practice, Create a
Code for Reporting Ethno-sectarian Issues, and Further Fund the
1Yo a1 o] T aTe TN =ToTe 1Y TR PP 46

3) Apply Specific Measures to Deal with Ethno-sectarian Media............ 48



3. Increase International ASSIStANCE .......c.veeeeieie e 48

1) Create an Iraqi Media Loan FuNnd.............ooooiiiiiiiiiiieeeee e, 48
2) Create an Iraqi Media Development Network............ccccccciiiiieiiiinnen, 48
4. Improve Media EAucation ... 49
1) Improve Training for Iraqi Media Practitioners...........cccccccceeieeiieinnnnn, 49
2) Improve Local Media Educational Institutions ............cccccccceeeeeiiiinnn, 50
5. Protect Iraqi Journalists..........cooo oo 50
6. Create a “Peace Media” Alternative .............cccccoiiiiiiee 51
1) Learn From Other Applied Experiences in Peace Media.................... 51
2) Develop a Peace Media Strategy..........coovvvviiiiiiiiiiiiieeicie e, 52
3) Focus Attention on the Entertainment ..............cccoo 53
4) Provide Literature on Peace Media ...............eeuuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiinns 53
APPENDIX A: SAMPLE OF ETHNO-SECTARIAN MEDIA IN IRAQ............. 54

RETEIEINCES ..o e e 56



IBRAHIM AL-MARASHI: THE DYNAMICS OF IRAQ’S MEDIA

1. INTRODUCTION

1.1 Overview

Few analyses of the Iragi media have been conducted despite the emergence
of hundreds of newspapers and several satellite channels in the nation, in
stark contrast to the five state owned dailies and single satellite channel that
existed during the Ba’ath era. This policy paper addresses the need for a
proactive analysis of the Iraqgi media and its portrayal of ethno-sectarian
differences in Iragi society. Before offering policy recommendations, it is
important to describe the media scene itself: What media is owned by political
ethno-sectarian factions? How are ethno-sectarian differences and conflicts,
both rhetorical and violent, represented in the Iraqi media? Do media outlets
exacerbate Irag’s ethno-sectarian relations? Are there any Iragi media outlets
seeking to address these relations in a positive manner? What kind of
programs are Iraqis watching? What efforts are there to provide a space for
the public to communicate and express its grievances? Do the media try to
produce local entertainment, as compared to relying on foreign entertainment
for Iraqis to “escape” the grim realities of daily life in their country? What
recommendations can be made to ensure that lragq’s media serves a
constructive role in its post-war dynamics, rather than serving as an element
that exacerbates the state’s current internal tensions?

Observers of the situation in Iraq often predict the nation faces an
imminent civil war among ethnic Kurds and Arabs, and among the Sunni and
Shi'a Muslim sects, while others argue this civil war has already begun.
Differences between various ethnic and sectarian groups have been ever-
present in Iraq, but they were rarely articulated in official, public debate, nor
used as a basis by politicians, religious and community leaders to criticize the
others. Even in Ba’athist Iraq, while members of every community may have
suffered discrimination, at least the media rarely employed the terms “Shi’'a,”
“Sunni” and “Kurd” in a negative manner as it would harm national unity.
Following the 2003 Iraq war, the emerging media mentioned such ethnic and

sectarian terms for Iraq’s people, but in the context of calling for national unity.



CENTER FOR POLICY STUDIES/INTERNATIONAL POLICY FELLOWSHIPS 2006/07

However, the debates prior to the adoption of the Iragi Constitution in October
2005 and the December 2005 election of a permanent Iragi Assembly marked
an emerging trend in Iraq’s politics - its divisive ethnic and sectarian discourse
that has now proliferated into the media. Following the February 2006
bombing of the revered Shi'a Al-‘Askariyya shrine in the city of Samarra, a
spiral of violence consumed the center of Iraq, including Baghdad where
sectarian killings between Arab Sunni and Arab Shi’a groups have become
daily phenomena. These tensions manifest themselves in the political sphere,
as certain Arab Shi'a parties have advocated a federal entity in the
predominantly Shi'a south as means of separating themselves from the
violence ridden center. Another conflict that receives scant attention is that of
the future of the oil rich city of Kirkuk, contested by Arabs, Kurds and
Turkmens, and often resulting in violent clashes. This conflict also represents
itself in the political sphere, as Kurdish parties have called for placing Kirkuk
under their federal jurisdiction, which Arab and Turkmen communities oppose.

Private Irag media, with ownership in the hands of competing political
factions, have emerged in post-war Iraq, reflecting the country’s conflicting
ethno-sectarian agendas. At the same time, media have also emerged
independent of Irag’s political mosaic, and seek to provide a public space for
education, entertainment and cathartic release for the daily violence that
dominates Iraqgi public life.

The media has taken on a public advocacy role as well, pressing policy
makers to address deficiencies and shortcomings in providing security and
infrastructure needs, by highlighting these problems, and giving Iraqi citizens
a platform to express their views. Ethno-sectarian channels conduct public
advocacy as well, but primarily on behalf of their communities.

The media in Irag cannot isolate itself from global trends in international
media, and Iragis can watch media produced outside of the region, ranging
from the British series “Mr. Bean” to cartoons, music shows and films
produced in the Arab World or the US. The desire for Iragis to produce
content that reflects their aspirations has resulted in the adaptation of several
foreign program formats, such as reality TV, to a local Iraqgi context. These
Iragi entertainment programs can provide an alternative to the “Iraq” that the

Iraqgis usually witness on TV; that of the news depicting unrelenting violence in

6



IBRAHIM AL-MARASHI: THE DYNAMICS OF IRAQ’S MEDIA

their country. The literature on conflict resolution and the media stresses that
entertainment programming is one method to reduce tensions in deeply
divided society. Both state and private media can play important roles in using
entertainment for this goal.

Though this study focuses on the content of local Iraqi media, regional
channels are also important to the story. Although data on the rate of
consumption of local Iragi media or regional channels are not yet available,
there were general observable trends in how the Iraqgis consumed media
based on the author's experience in the country. Satellite dishes were
forbidden under the Ba’athist government, and many Iragis sought to
purchase them after the war ended in 2003. At this time, Al-Jazeera and Al-
Arabiyya were the only outlets for regional news free of state control and
ironically, for domestic Iragi news. Due to Iran’s proximity, the Iranian Arabic-
language Al-‘Alam was able to broadcast terrestrially into Iraq and could be
picked up by television sets without the need for a costly satellite dish. By
2004 and 2005 two trends were emerging in Iraq vis-a-vis the regional
channels. First, certain Iraqis, including those politicians in the transitional
government, were offended that the Al-Jazeera and Al-Arabiyya referred to
the Iraqi insurgents as the “Iraqi resistance” (al-mugawwama al-‘iraqiyya) thus
bestowing on them some sort of regional legitimacy. Second, Iraqis desired
news and entertainment created by lIraqis, reflecting their concerns and
desires.

Iragi channels proliferated within the period of 2004 to 2005, but were
often unprofessional in terms of news coverage, forcing many lIragis to
continue to depend on the regional channels for news. At the same time, a
number of Iraqis were also growing tired of the ethno-sectarian nature of the
Iragi media, and preferred getting their information from these Arab satellite
channels, which did not have the “ethno-sectarian” commentary that usually
accompanied the news on Iraqgi channels.

A professional and independent media that can allow views expressed by
all of Irag’s communities is an important step towards establishing a viable
democracy. Nevertheless, in a country relatively new to independent media,



CENTER FOR POLICY STUDIES/INTERNATIONAL POLICY FELLOWSHIPS 2006/07

freedom of expression can be abused.! This paper concludes that Irag’s
ethno-sectarian media are providing the psychological groundwork for bitter
divisiveness and conflict, with one channel already making direct exhortations
for violence against other Iragi communities. It also concludes that the media
need to be addressed for the sake of Iraq’s long term stability. Media divided
along ethno-sectarian lines have the potential to further the gap between
Iraq’s communities and weaken any kind of national belonging. Whether the
state of Iraq will survive division is debatable, but the nation is already on a
course of partition in terms of identity, helped by media which encourage this
trend.

It is urgent to address these matters before more political factions decide
to use their media as mouthpieces to exacerbate the conflict, whipping up
ethnic and sectarian feelings or even directing the conflict. So far, most
political factions have used their media to stress unity among Iraq’s
communities, but they nevertheless have the potential to instigate conflict with
these means if it suits their interests. The ultimate aim of this policy paper is to
address this growing problem in Iraq: how the media exacerbates cleavages
in Iraqi society, and how, rather, it can be used to facilitate a positive attitude

in bridging the differences among its communities.

1.2 Methodology

An overview and assessment of the media in Iraq is needed, and it is
crucial to reflect the literature of media in other deeply-divided societies. This
policy paper will examine ownership and financing of the various media and
how that is linked with the ethno-sectarian discourse emerging in Iraq. It is
based on hours of viewing the programs of lIraqi satellite channels,

supplemented by interviews with Iraqi journalists and questionnaires delivered

' An important study in this subject in the Balkans is 1zabella Karlowicz’s “The Difficult Birth of
the Fourth Estate: Media Development and Democracy Assistance in Post-Conflict Balkans,”
in Miklos Sukosd and Peter Bajomi-Lazar eds., Reinventing Media: Media Policy Reform in
East-Central Europe (Budapest: Central European University Center for Policy Studies,
2003).



IBRAHIM AL-MARASHI: THE DYNAMICS OF IRAQ’S MEDIA

to the channels. Rather than focusing solely on newspapers or terrestrial
channels, this project examines prominent TV stations that happen to
broadcast both terrestrially and via satellite. According to various surveys,
more than 90% of Iraqgis receive most of their information, whether it is news
or entertainment, from satellite TV stations. According to one statement in a
report on the Iraqi media, “Many people do not buy newspapers because the
satellite channels communicate every single piece of news.” The proliferation
of Iragi channels that broadcast by satellite also demonstrates another
important factor: media owners are sending their messages to local Iraqi
audiences, the Arab world and the large Iraqgi diaspora, which still provides
financial support for many of Irag’s political parties.

This policy report is based on four sets of data:

¢ An investigation of which independent and political factions own the TV
media in Iraq (with a brief overview of their print and radio media).

¢ Questionnaires distributed to Iragi media in coordination with the
Stanhope Centre for Communications Policy Research in London.*s

e An analysis of programming content dealing with entertainment, locally
produced and imported.

¢ A discourse/content analysis of programming of the stations deemed as
having a potential for affecting ethno-sectarian tensions.

The last set of data provides most of the information for this policy paper.
Examining the programs and their content helps determine the priorities and
audiences for these stations. The analysis examines media content beginning
with a national event that had ramifications for all of Irag's communities: the
bombing of the Shi'a Muslim Al-‘Askariyya shrine in the city of Samarra, in

February 2006. Iraqis attribute the spark in intense inter-communal conflict in

2 International Media Support, “Media Development in Post-war Iraq Report,” April 2003, p.
16.

® The author would like to thank Douglas Griffin of the Stanhope Centre for Communications
Policy Research and Professor Monroe Price, Susan Abbott, Sylvie Beauvais and Libby
Morgan of the Center for Global Communication Studies at the Annenberg School for
Communication, University of Pennsylvania for their assistance in providing information and
insight.



CENTER FOR POLICY STUDIES/INTERNATIONAL POLICY FELLOWSHIPS 2006/07

Iraq to this event, and at this juncture a sample of prominent Iragi media
representing all societal groups had emerged.

The programming content of various Iraqgi satellite channels was analyzed
by “frames” the stations used. In the context of this paper | have used Snow
and Benford’s definition of a frame: “an interpretive schemata that simplifies
and condenses the ‘world out there’ by selectively punctuating and encoding
objects, situations, events, experiences, and sequences of actions within

one’s present or past environment.”

4 By watching satellite media channels in
Iraq, the analysis seeks to determine how prominent Iragi media, both political

and independent, frames ethno-sectarian violence.

1.3 The Target Audience

The state of the Iraqi media provides the need for offering recommendations
to address three areas: media regulation, media education, and media
institutions. The policy recommendations are directed to actors on the local
and international level.

On the local level, this report seeks to address the Iraqi regulatory body,
the Communications and Media Commission of Iraq (CMC), the Iragi National
Assembly and policy makers involved with the media. On a societal level in
Iraq, this paper addresses educational facilities, such as Baghdad University’'s
Department of Communications, as well as journalist associations in Iraq. It
also addresses international donors, including foreign ministries and NGOs
who have had experience in providing aid to media in post-conflict societies,
as well as organizations such as UNDP and UNESCO, which have
experience with the Iragi media.

This policy paper also targets an audience of policy makers and non-
governmental organizations who simply seek to gain a broader understanding
of the underlying dynamics of the ongoing violence in Irag. To this general

audience interested in Iraqi affairs, this report seeks to demonstrate that

*D.A. Snow and R. Benford, “Master Frames and Cycles of Protest,” in A.D. Morris and C.M.
Mueller, eds., Frontiers in Social Movement Theor (New Haven: Yale University Press, 1992)
p. 137.

10



IBRAHIM AL-MARASHI: THE DYNAMICS OF IRAQ’S MEDIA

violence in Iraq is not simply fought on the streets, but is represented in the
tele-visual and thus socio-cultural sphere. In this regard, the paper
demonstrates how the media’s public advocacy programs serve as an
alternative means of political participation in Iraq, and how various forms of
entertainment serve as alternatives to violent media in Iraq, as well as a

possible means of overcoming divisions in Iraqgi society.

1.4 Defining the Problem of Media and Conflict

The media have the capability of affecting vast audiences and in a time of
conflict become important actors, at times on par with the actual combatants
themselves. Media often serve as a means of transmitting hostility, directly or
indirectly, whether it is between states or ethnic groups, and can exacerbate
tensions by spreading misperceptions or exaggerations. The question that first
needs to be answered is whether conflict media, or in other words media that
engender conflict, can emerge from within the Iraqi context.

According to the conflict resolution literature, the constructive
transformation of a conflict can only occur if it affects the mentalities of either
an individual or a society. The media have the potential to play a significant
role in this transformation, by building confidence among the parties and
challenging misperceptions. However, this is the exception rather than the
norm. While a review of the literature on media and conflict resolution (a
sample is provided in the “References” section) demonstrates isolated cases
where the media have had a constructive role in a conflict, in most cases the
media have exacerbated conflict rather than resolved it, and the case of
Rwanda illustrates one of the most extreme scenarios.

Have the media in Iraq reached a point where they can be characterized
as conflict media? To answer this question | have appropriated a model from
the Rwanda context, as that is the case that has most vividly demonstrated
the role of media and conflict. Radio Rwanda, a state-controlled station, was
used by the Hutu-dominated government to mobilize troops and ordinary
citizens against the Tutsi Rwandan Patriotic Front in the nineties. At the same
time, another radio entity was emerging, backed by the Rwandan President’s

close circles and militias, practicing undisguised hate-speech against the

11



CENTER FOR POLICY STUDIES/INTERNATIONAL POLICY FELLOWSHIPS 2006/07

Tutsi. Radio Télévision Libre des Mille Collines (RTLM) emerged as a private
radio station, financed by individuals who had high level positions in the
government before and during the genocide. RTLM played a direct role in the
killings of moderate Hutus and Tutsis by broadcasting information on where to
manage road-blocks, identifying individuals who were supposed to be
eliminated, giving their address and license plates, inviting listeners to give
information to help find specific persons, and asking Hutus to join their militias.
The relation between Radio Rwanda, whose owners, editors and journalists
were also involved in the establishment of RTLM, has some ramifications for
the lragi context. Extremist elements in Rwanda were able to infiltrate the
official state media, while keeping their own private media as well. The author
does not want to suggest that a Rwanda-like genocide can occur in Iraq, but
rather seeks to illustrate the structural similarities between the media in both
countries.

Four factors are developed in an International Media Support (IMS) Report
to explain the emergence of a conflict media in Rwanda.’ These four factors
can be adapted to any scenario where conflict and media are intertwined, and
| have adopted the IMS model for Iraq by placing the factors in sequential
order. In other words, | argue that a process needs to occur for media to
evolve into conflict media.

a strong ideology

control over a mass medium/media
psychological preparation to hate
a call to violence

The first factor, a strong ideology, is propagated by prominent academics,
journalists or politicians who develop theories of their ethnic or sectarian
group. Such theories in the media portray their group as a “stronger race,” and
“a race with a glorious past,” or as “victims” who have to unite in order to deal
with a threat posed by other groups so that they will not be “eliminated” from

the political process or “annihilated” from within the state altogether. In the

° Monique Alexis and Ines Mpambara, “IMS Assessment Mission: The Rwanda Media

Experience from the Genocide,” International Media Support Report, 2003.

12



IBRAHIM AL-MARASHI: THE DYNAMICS OF IRAQ’S MEDIA

final case, violence conducted by one community against the other is
portrayed as a “matter of self-defense.”

Once an ideology is framed, there is a need to articulate it, which brings in
the second factor: control over strong mass media to disseminate the
message. In these media outlets, journalists and editors are in many
instances non-professionals whose priority is advocating an agenda rather
than informing the public. The spread of a conflict media is a key step in
conflict escalation. According to the conflict resolution literature, differences
between ethnic and sectarian groups are not in themselves a precursor to
conflict. Rather, it is the leaders or political movements representing the ethnic
and sectarian groups who mobilize their communities to “gear up” for a
conflict. In this conflict escalation process, control over mass media is
essential.

The third step, after a faction consolidates both an ideology and control
over a media outlet, is the most crucial. It is this step - the psychological
preparation to hate, which seeks to prepare the audience for a violent conflict
- where the media are transformed into a tool of conflict. Such preparations
include misinformation, as an uninformed audience is easier to manipulate.
Usually rumors or conspiracies are presented as the opinion of the “ordinary
man” of that particular ethnic or sectarian group. This preparation also seeks
to sow division, by framing peace with other groups as “impossible” and
framing those who seek reconciliation as “traitors.” This step also seeks to use
demonizing frames of the opponent through dehumanizing the other group or
groups.

The fourth factor in the emergent conflict media begins when it makes

direct exhortations to violence. The media emerges with the omni-presence of

violent frames. “Enemy,” “accomplice,” “traitor,” “massacre,” and “murder” are
examples of violent frames, and lists of killed victims are framed as “victories,”
while the perpetrators of massacres would be deemed as “heroes,” which
would encourage even more Killings. This policy paper seeks to address
where the Iragi media falls within this framework and how recommendations
can be made to prevent the Iragi media from being transformed into a conflict
media. We now turn to the Iraq media scene to analyze its evolution in terms

of the conflict-related evaluative grid.

13



CENTER FOR POLICY STUDIES/INTERNATIONAL POLICY FELLOWSHIPS 2006/07

2. OWNERSHIP, PROGRAMMING AND
CONTENT IN IRAQI MEDIA

Ethno-sectarian “media empires” have formed in lraqg and are a quite
pervasive element in Iraq’s Fourth Estate. The extent of these media empires
are illustrated in the appendix, to demonstrate how powerful media have
coalesced around ethno-political groups in Iraq who have print, radio and TV
communications at their disposal. Ethnic factions among the Arabs, Kurds and
Turkmens, and religious-sectarian factions among the Sunni, Shi'a and
Christians all have their own means of communicating to their ethno-sectarian
constituencies in Iraq and abroad in the Iraqi diaspora. Independent media,
with no ethno-sectarian affiliation, exist, but do not have access to the funds
that the political parties can provide. If Iraq is to truly consolidate democratic
foundations, its media will need to include objective and independent outlets
that represent a broad spectrum of Iraq’s society. By dividing Iraq’s media into
five categories, | seek to assess if the Iragi media is furthering democratic
consolidation or becoming an arena for the political ethno-sectarian divisions
in the country. | categorized the Iragi media into the following:

media owned by the Iraqi state

media owned by political Islamist groups (religious/sectarian factions)
media owned by ethnic political parties

media owned by entities calling for violence

media owned by independent entities

The findings of this policy paper are based on the programs and media
content of a selection of Iraqi satellite channels that represent each of these
five groups. The programming and media content of news, political, socio-
cultural, religious programming and entertainment are analyzed.

The first section analyzes the channel’'s representation of issues of
ethnicity and portrayal of differences between Arabs, Kurds and Turkmen.
Additionally the coverage of Islam, particularly political Islam in lIraq, is
examined to analyze whether the media’s portrayals exacerbate sectarian

Shi’a-Sunni divisions.

14



IBRAHIM AL-MARASHI: THE DYNAMICS OF IRAQ’S MEDIA

The second section looks at how violence in Iraq is reported and whether
the channels encourage violence among Irag’s various groups, or whether
they seek to bridge the differences.

Third, channels are examined as to whether they may provide an
alternative space for overcoming differences amongst Irag’s divisions. This
section examines how some channels provide a space for civic involvement in
political affairs through various talk shows and call in programs. In this area,
channels often serve a public advocacy role, by providing a means to present
the citizen’s demands to the government.

Finally, the fourth section examines how the channels appropriate foreign
genres in a local context and how they contribute to democratic consolidation
or ethno-sectarian division. It will also examine what channels are resistant to
foreign programming, while others import foreign programs, both political and

entertainment.

3. STATE OWNED MEDIA

The Coalition Provisional Authority (CPA) in Iraq established the Iraqi Media
Network (IMN). In its initial phases the Network included a terrestrial TV
channel, two radio stations, and the Al-Sabah newspaper. The IMN faced two
challenges. The first was to demonstrate that it could serve as a public service
broadcaster, serving as the voice of all Iraqis. The second was to establish a
satellite channel that had the broadcast infrastructure and lively and
informative programming to compete with the regional satellite channels being
watched in Iraq, such as Al-Jazeera and Al-Arabiyya, and the Iranian based
Arabic language channel, Al-‘Alam. In this regard, the IMN was restructured
into the Al-Iragiyya network and expanded to two terrestrial TV channels and
the Al-Iragiyya satellite channel. The satellite channel began transmissions in
May 2003. While it was first broadcasted from the morning to the evening, it
now broadcasts 24 hours a day. It is the only national public service channel;
its financing comes from the coffers of the Iraqi state, and the Ministry of
Finance approves the channel’s budget.

The development of Al-Iragiyya reflected the evolution of Iraq’s post-war

political process. In its initial phases, the channel was used by the CPA as a

15



CENTER FOR POLICY STUDIES/INTERNATIONAL POLICY FELLOWSHIPS 2006/07

means to communicate with the lIraqis, and thus considered a tool of
“American propaganda.” It eventually established itself as a channel free of
US editorial interference, but then began to reflect the agenda of the interim
Iragi government of lyad ‘Allawi, who attempted to co-opt the channel to
support his party in the January 2005 election. Given that the current
government in Iraq is dominated by an alliance of Shi'a Islamist groups,
known as the United Iraqi Alliance, and an alliance of ethnic Kurdish groups
known as the Kurdish Coalition, the station has an inherent Shi’a-Kurdish
bias, according to its critics. In the past, the station rarely showed news
conferences of leading Sunni Islamist political parties and ethnic Turkmen
complained of a predominantly pro-Kurdish bias. The station has tried to
address these issues by allowing more of its content to be devoted to Arab
Sunni and Turkmen guests, who use the channel to express their grievances,
if not criticize the government directly. Since Iraq’s majority population is
Shi'a, the station reflects this sectarian group’s majority status by featuring the
Shi‘a call to prayer.®

In its depictions of violence in Iraq, the station reflects a pro-government
line. For example, the content of Al-lragiyya’s programming tends to feature
mostly pro-government frames that stress “optimism” in the progress being
made in “reconstruction” and “security.” The operations of the Iraqi security
forces are highlighted, giving viewers the impression that they are taking an
active policy in quelling insurgent and sectarian violence, a key frame that
seeks to buttress the legitimacy of the Iraqi state itself. The channel usually
has access to live footage of Iragi government military campaigns, which
serves as an additional reminder to Al-lragiyya’s audience that the state is in
fact taking action against the violence in Iraq. Members of the Iraqi security
forces Kkilled in action are referred to as “martyrs” (shuhuda’). The
predominantly American forces in Iraq are usually referred to as “Coalition” or

“Multi-national Forces” and the insurgents are usually called “terrorists”

® The crucial difference between this call to prayer is the inclusion of an additional line

referring to ‘Ali bin Abi Talib, the first Shi'a Muslim Imam.

16



IBRAHIM AL-MARASHI: THE DYNAMICS OF IRAQ’S MEDIA

(irhabiun).” Supposedly random interviews with people on the street are
designed to give the impression of public condemnation of the “terrorists™
activities in Iraq. Al-lragiyya also seeks to frame state violence as legitimate
by featuring public service announcements calling upon the lraqgi public to
volunteer information on the “terrorists.”

One of the programs on Al-lraqiyya is the show “Terrorism in the Hands of
Justice,” which is a show that depicts violence in Iraq. The proceedings are
filmed live in a courtroom setting where those accused of taking part in “acts
of terrorism” deliver live confessions. The stage seeks to represent the state
which is taking concrete steps to crack down on the violence. The program
shows confessions of insurgents who admit that they are working for financial
motives, in other words to depict them as “criminals” opposed to a “legitimate
national resistance.” However the show has ramifications for Iraqg’s inter-
communal violence. An account writes of the show, “On one episode an
interrogator accused the members of important Sunni tribes—the Juburi,
Janabi, and Duleimi—of all being terrorists. The show only heightened Sunni
fears that the Shia security forces were targeting them en masse.”

Al-lragiyya also accuses its competition, the other regional satellite
channels, of stimulating the ongoing violence in Iraq, a direct
acknowledgement by the state’s public broadcaster of the power of TV to
incite violence. In January 2006, the channel reported that the “suggestive
material” of “certain” satellite channels had the potential to incite viewers to
“conduct criminal and terrorist acts.” Al-Iragiyya did not specify whether it was
referring to pan-Arab channels Al-Jazeera and Al-Arabiyya, or local channels

inside of Iraq. The station’s news program interviewed Iragi psychologists who

" Those taking part in the violence in Iraq against Coalition forces, the Iragi government and
civilians have been referred to as either “resistance fighters,” “terrorists” or “foreign jihadists.”
For the sake of this article, the term used most often in the media on Iraq, “insurgent” has
been employed. The term is by no means neutral however. It was the same term that British
authorities in the twenties used to refer to those Iraqis taking part in the 1920 revolt against
the UK’s role in the Mandate of Iraq.

® Nir Rosen, “Anatomy of a Civil War: Irag’s Descent into Chaos,” Boston Review,

November/December 2006, http://www.bostonreview.net/BR31.6/rosen.html.

17



CENTER FOR POLICY STUDIES/INTERNATIONAL POLICY FELLOWSHIPS 2006/07

stated the other channels had the capability of influencing its viewers to
conduct violence.

Al-lIragiyya attempts to minimize the differences between Irag’s Sunni and
Shi’a by broadcasting live coverage of Friday sermons where religious leaders
from both communities preach against the nation’s sectarian divide and stress
“Iraqi unity.” It also holds televised meetings between Shi’a and Sunni leaders
as a means of inter-sectarian dialogue. Even music videos are imbued with
lyrics and images with Iraqi nationalist themes.

Al-lragiyya also provides a space for Iraq’s citizens to interact and
communicate with politicians and/or the government, providing an alternative
for the acts of violence that are in themselves protests against the Iraqi state.
Shows such as “The Iraqi Podium” allow for a live call-in segment where
viewers can direct questions about political affairs to the guests, ranging from
various civil society leaders to journalists, academics and intellectuals. For
example, the program “Open Encounter’ hosts government officials and
political leaders to discuss elections, military operations and the agendas of
various lraqi political parties, with studio audience participation. Corruption, a
topic rarely discussed on state channels in the Arab world, is addressed on
programs such as “You and the Official.” Other programs deal with local
socio-economic issues: in “The People’s Concerns,” the viewer can phone in
to express their opinions on government corruption and unemployment. “Al-
Iragiyya with You” serves as a forum for public advocacy where the hosts of
the program seek to capture on film the poverty and unemployment among
the Iragis and then call upon the lIragi government to address these social
problems. Al-lIragiyya seems to be moving toward a role as public service
broadcaster, rather than an official state channel owned by a Ministry of

Information as in most Arab states.’

® For those who can read Arabic, a link to all the Iragi channels (and their programs)
discussed in this policy paper can be found on the project’'s website
http://www.policy.hu/almarashi/. Otherwise detailed English summaries of these satellite
channels and their programs can be obtained via BBC Monitoring or the Open Source Center
(OSC).

18



IBRAHIM AL-MARASHI: THE DYNAMICS OF IRAQ’S MEDIA

Given Al-lraqgiyya’s role as a public service broadcaster, most of its shows
deal with politics, economics, social issues or religion. It used to broadcast
older Egyptian dramas in its beginning phases, but does not import as much
foreign programming as the independent channels or even the more secular

Kurdish and Turkmen owned stations.

4. MEDIA OWNED BY POLITICAL
ISLAMISTS

4.1 Arab Shi’a Media

All the Shi'a political parties operate their own radio stations, newspapers and
satellite channels. The strongest Shi'a parties dealt with in this study are
political Islamist groups that seek a greater role for Islam in the state and
public life, though they may differ on matters of how large a role Islam should
play in Irag. The four prominent Shi'a Islamist political factions include the
Supreme Council for the Islamic Revolution in Irag (SCIRI), the Al-Da’'wa
Party, the Sadr Trend of Mugtada al-Sadr, and the Iragi Hizbullah.®

The Al-Furat satellite channel, based in Baghdad, began broadcasting in
November 2004. SCIRI owns and finances the channel and it is run by
‘Ammar ‘Abd al-‘Aziz, the son of the party’s leader.

The dominant frames on Al-Furat are the “progress” SCIRI is making as
the largest constituent party in the Iragi government in terms of
“reconstruction” and providing “security.” Therefore, the channel's content
supports the government, as well as the possibility of a federal Iraq. It marks
victimization in terms of attacks by Sunni Arab militants referred to as “takfiri.”
“Takfiri” is a euphemistic term that literally means, “those who condemn others
as ‘unbelievers,” and usually refers to members of the Al-Qa’ida Organization

in Iraq, or in general foreign volunteers from the Arab world who came to Iraq

1% Each of these factions also owns various newspapers, radio stations, and terrestrial TV
channels, such as SCIRI's Ghadir TV, the Da'wa Party’s Al-Masar TV, the Sadr Trend’s Al-
Salam TV and Ayatullah Sayyid Hadi al-Mudarissi’s short lived Ahl al-Bayt TV.

19



CENTER FOR POLICY STUDIES/INTERNATIONAL POLICY FELLOWSHIPS 2006/07

to combat the US and lIraqi security forces. Nevertheless, Iraqi Sunni Arabs
argue the term is used as a justification for operations against their community
for allegedly giving tacit or overt support for their co-religionists fighting in Iraq.

Since Al-Furat is owned by SCIRI, a Shi’a political Islamist group, much of
its programming is religious, but the channel does not focus on issues of
ethnicity and avoids direct references to the Shi’a as a distinct religious group.
Rather, the channel emphasizes Iraqgi unity based on an inclusive Iragi Muslim
identity. In other words, the channel tries to gloss over the ethnic differences
between Arabs and Kurds, and stresses the unity of Islam in Iraq, both Shi'a
and Sunni. The news program rarely refers to Iraq as part of the “Arab world”
as do other Arab Sunni or independent Iraqi satellite channels.

Religious programs include “The Talk of Friday,” which interviews religious
figures, and a cartoon show with Islamist themes, “The Most Virtuous People
on Earth.” The station has coverage of Friday sermons, primarily from Shi’a
mosques. The channel also prominently features the activities of the leader of
SCIRI, ‘Abd al-‘Aziz al-Hakim. During the run up to the December 15, 2005
elections for the permanent National Assembly, Al-Furat featured campaign
ads only for the Shi’a coalition, the United Iragi Alliance, and not for other
parties. As part of its religious programming, women presenters on this
channel don the Islamic headscarf.

Given that SCIRI is dominant in the government, this channel tends to
frame violence in Iraq with a pro-government stance, just as the Al-lraqgiyya
channel does. Since members of SCIRI have a prominent role in the armed
forces, the channel prominently features the role of the “security forces” and
their efforts to “eliminate terrorism” in Iraq by reporting on their activities in the
first few minutes of the news programming as well as by providing extended
coverage of security operations. When some of these security forces were
implicated in a scandal involving the Ministry of Interior (headed by a SCIRI
member) maintaining a secret underground prison, these incidents were
played down on the Al-Furat channel. The channel has also featured speakers
who have criticized other Arab states for failing to condemn the violence
committed by “terrorists” in Iraq. Promotional ads on the channel also serve to
condemn the violence. One ad features what appears to be a handwritten

note by a child in Arabic, with a stick figure of a child looking at another stick

20



IBRAHIM AL-MARASHI: THE DYNAMICS OF IRAQ’S MEDIA

figure of what appears to be an angry insurgent. The text of the note reads: I
wish | could stop you. If | were bigger and stronger, | would not let you destroy
my country. | would hand you over to the police because you are bad, and
Iraq needs everything you have stolen from it.”

Coverage of inter-sectarian violence against Iraqi Shi'a Muslims are
prevalent in Al-Furat's coverage, although the station does not advocate
revenge but rather patience and obedience to those Shi’a leaders who have
called for restraint.

The channel frames a federated Iraq (one of the primary political platforms
of SCIRI) as a positive development, and calls on all Iragi communities to
unite

Public advocacy programs include a live call in program “Al-Furat and the
People,” and “Al-Furat Reports,” an investigative show which deals with
domestic issues affecting the lives of everyday Iraqgis. “Deported in The
Homeland” covers internally displaced families who have relocated due to
sectarian violence. It can be gleaned from the interviews that most of the
victims in this show are Shi'a gathered from their last names or when they
express certain phrases primarily used by Shi’a in Iraq. While the channel has
a distinct Shi'a leaning, songs in between programs support peace and unity
among Iraqg’s various ethnic and sectarian communities.

Al-Furat’'s programs are mostly religious. It does not feature popular
entertainment shows such as Arabic dubbed Latin American soap operas,

Hollywood films, or music videos from Arabic pop-stars.

4.2 Arab Sunni Media

The Arab Sunni Islamist factions developed political associations relatively
(than which other groups?) later in lrag’s post-war dynamics. A mistaken
assumption prevalent in external discourses on Iraq is that Iragi Sunni Arabs
dominated the Ba’ath Party, even though Kurds and Shi'a made up some of
its leadership and party cadres. Iragi Sunni Arabs, however, were also
involved in forming exile organizations, such as the Islamist Iragi Islamic
Party, and many of them returned to Iraq to represent their constituencies in

post-war Iraq. In addition to the Iraqgi Islamic Party (is this right?), other

21



CENTER FOR POLICY STUDIES/INTERNATIONAL POLICY FELLOWSHIPS 2006/07

prominent Sunni groups include the General Dialogue Conference,
Association of Muslim Scholars (technically not a political party), and the
Unified National Movement. These parties coalesced into the Al-Tawafuq
Front. The satellite channels that represent the front’s political agenda are the
Rafidayn Channel and The Baghdad Satellite Channel. The latter began to
transmit in August 2005 and will be the focus here. The channel depends on
advertising primarily from the Arab Sunni community, but also receives
advertising revenues from the Sunni political parties in Iraq.

A dominant frame on this channel is “resistance” to the US military forces,
referred to as “occupation forces.” It also views a future federated Iraq as a
“foreign scheme” to divide the nation, reflecting Arab Sunni fears of Kurdish
and Shi’a entities in the north and south of Iraq, respectively, that would leave
them in a landlocked rump state. Another prominent frame is that of the Arab
Sunni as the victims at the hands of “militias” that are linked to the
government or have ‘infiltrated” the security forces. Given the channel’s
sympathies to the Al-Tawafuq Front, it only featured campaign advertisements
for the Front during the Iraqi elections in December 2005, and carries live
press conferences of the Front. Such sympathies manifest themselves in a
news program that features the headlines from various Iraqi newspapers with
Sunni Arab Islamist tendencies. Islamist themes are also evidenced by
anchorwomen who don the head scarf, as in the SCIRI's al-Furat channel.
Religious programming includes “Explaining the Holy Quran,” where Arab
Sunni clerics offer religious interpretations of the sacred text, “In the Shadow
of the Shari’a,” discussing topics on Islamic law, and “Fatwas on the Air,”
which examines various religious rulings. Political programs feature a mix of
guests, including government officials, but mostly feature Arab Sunni
politicians.

The station’s view of violence in Iraq is also the same as the Front’s in that
it opposes the American military forces stationed in the country, which the
station refers to as “occupation forces.” Unlike Al-lragiyya or Al-Furat this
station refers to insurgents as “armed men” rather than “terrorists.”

The channel also has programs for Iraqgis to express themselves, many of
whom vent their frustrations over unemployment and the lack of basic utilities.

“‘Baghdad Daily” features on-the-street interviews to give the “common man”

22



IBRAHIM AL-MARASHI: THE DYNAMICS OF IRAQ’S MEDIA

view of current events in Iraq, particularly related to the security situation and
the reconstruction efforts. “Your Place is Empty” focuses on the plight of Iraqi
prisoners, a good number of which happen to be Arab Sunnis, showing the
circumstances of the prisoner’s arrest by interviewing the prisoner’s families."

Although the Baghdad Satellite Channel’s shows are mostly religious in
nature, some deal with culture, the arts, and sports. The channel imports other
programs that deal with Islam, but does not feature popular entertainment
shows such as soap operas or films, either imported from the region or

internationally.

5. MEDIA OWNED BY ETHNIC PARTIES

Iragi Kurds, Turkmen and Christian Assyrians have established their own
ethnic media empires, with the Kurds having a “head start” as they have
enjoyed relative autonomy in the north of Iraq since the end of the 1991 Gulf
War. A sample of their media outlets is included in the Appendix.

5.1 Kurdish Media

The Kurdish satellite channels examined in this policy paper are The
Kurdistan Democratic Party’s (KDP) Kurdistan Satellite Channel, which began
broadcasting in 1999, and the Patriotic Union of Kurdistan’s (PUK) satellite
channel KurdSat. Both channels are non-profit and financed by their parties.
While the directors of both channels stress that their stations have editorial
independence from the PUK and KDP respectively, the content suggests that
both channels serve as mouthpieces for the parties.

The dominant frames in both channels are the progress of the Kurdish
north, the ability of the KDP and PUK to provide security, support for Kurdish
members of the government, support for a federated Iraq, with a northern

" While most of the prisoners that appear on this show are Sunni Arabs, there are no
accurate figures on Iraq’s prison population, so it is difficult to ascertain whether the program

is accurately representing the prison population.

23



CENTER FOR POLICY STUDIES/INTERNATIONAL POLICY FELLOWSHIPS 2006/07

Kurdish state that includes the oil- rich city of Kirkuk, and victimization in terms
of attacks by Sunni Arab militants referred to as “terrorists.”

The content of the two channels owned by the Kurdish parties are similar
in that they offer news about their political parties, events in the Kurdish areas
of Iraq (referred to as the Kurdish Regional Government), and political and
socio-cultural programs in the Kurdish language. On the KDP’s Kurdistan
Satellite Channel, programs review the headlines from the Kurdish papers.
The content of the political programs primarily deals with events of the KDP,
while the political programs of the PUK’s Kurd Sat are devoted to the activities
of the PUK.

KDP channel programs dealing with social affairs range from “Hello
People,” a call in show addressing social issues in the north of Iraq, to the
locally-produced “Kamo,” a children’s show hosted by a puppet. Social-
cultural programs on the PUK include shows such as “Kultur we
Rawshangari.” An example of programming that is influenced from abroad is

“Star Kurd,” an entertainment music show.

6. MEDIA OWNED BY ENTITIES CALLING
FOR VIOLENCE

Though the Iragi media described in the preceding sections belong to ethno-
sectarian factions, and at times expose sectarian tensions and give the
impression that their communities are under attack, they usually call for
restraint and national unity, and do not specifically exhort viewers to engage in
violence. However, at least one channel has recently emerged that not only
calls upon lIraqis to take part in violence, but also serve as a means for

insurgent groups to publicize their attacks.

6.1 The Case of Al-Zawra

Al-Zawra satellite channel emerged first as a satellite entertainment channel
that also served as a mouthpiece for the Iraqgi politician Mish’an al-Juburi

during his parliamentary bid during the December 2005 elections. With his

24



IBRAHIM AL-MARASHI: THE DYNAMICS OF IRAQ’S MEDIA

expulsion from the Iraqi National Assembly, this channel eventually evolved
into a platform for insurgents.

The channel’'s slogans include “Al-Zawra, The Voice of the Excluded and
Marginalized,” and “Al-Zawra, Favors the Nation, The Nation as a Whole.” The
station does not have a fixed schedule, but rather regularly airs videos
produced by the insurgents, with footage of attacks against multinational
forces. After a government crackdown, old footage was looped continuously,
24 hours a day.

The channel is privately owned by the family of Mish’an al-Juburi. Mish’an
comes from the northern Iraqi city of Mosul, from the Juburi tribe. He was a
member of the Ba’ath Party, and became the leader of the post-2003 Arab
Front for Reconciliation and Liberation and a parliamentarian in the post-war
National Assembly. He later fled Iraq on charges of embezzlement. His son
Yazin al-Juburi is the managing director of the station and has been the target
of an assassination attempt.

When former Iraqi President Saddam Hussein’s death sentence was
announced on November 5, 2006, Al-Zawra featured videos and songs
supportive of the outlawed Ba’ath party, as well as exhortations for Iraqis to
join groups fighting the US “occupation forces” and the Iragi government and
its “sectarian gangs.” The Iragi government ordered the station to be closed
down on charges of “inciting violence.” The closure order came from the Iraqi
Ministry of the Interior, which also ordered the closure of the less well known
Salah al-Din satellite channel. The closure was justified by the Ministry, not
under regulation of the Communications and Media Commission (CMC) but
under the Anti-Terrorism Law, a distinction which Al-Juburi was sure to make
clear in an interview with an Arab newspaper: “The decision to close the
station was issued by the Interior Ministry and not by a relevant body, like the
Iragi Communication and Media Commission, which is responsible for

»12

granting transmission and frequencies licenses. Al-Sharqiyya (an

> Ma’ad Fayyadh, “Mish’an al-Jaburi lil-Sharq al-Awsat: Sana’ridh ligitat yu’akad tamthil bijitha
Saddam,” (We will show a video to prove that Saddam’s body was mutilated), Al-Sharq al-
Awsat, January 14, 2007,
http://www.aawsat.com/details.asp?section=4&issue=10274&article=4059

25



CENTER FOR POLICY STUDIES/INTERNATIONAL POLICY FELLOWSHIPS 2006/07

independent channel with Arab Sunni sympathies that will be discussed later)
carried footage of Iraqi security forces allegedly raiding the offices of the two
channels.

However, the station has been able to circumvent the closure through its
use of transnational satellites, and it is unclear where its operations are now
centered. Mish’an claims that the station still has many centers in Iraq,
protected by lIraqi “resistance groups.” Other conflicting reports claim that the
channel is based in Irbil, in the north of Iraq, or in Syria. Both the Kurdish
Regional Government and the Syrian government deny such claims.

As al-Zawra has shifted its transmission tactics, its content has become
increasingly incendiary. After the government’s closure of the office the
channel’'s content focused on footage of insurgent attacks against US and
Iragi forces. The channel produces its own announcements that directly incite
violence by calling on Iragis to join the “jihad” against “US and lIranian
occupation.” It also attacks Iran reflecting a pro-lragi Arab Sunni sentiment
that alleges Iran is aiding its coreligionists in Irag. Announcements on the
channel denounce the “crimes of Muqtada and of the gangs ‘Aziz al-Hakim,” a
reference to Mugtada al-Sadr, leader of the primarily Shi'a Sadr Trend, and
‘Abd al-‘Aziz al-Hakim, leader of the SCIRI group. The station calls upon the
“free youth of Irag” to join the groups that are “defending” the nation to keep
“‘Baghdad free from the Safawis,” referring to the 16" to 18" century Safavid
Empire of Iran, but meant as a derogatory term against Iraq’s Shi'a. The
channel also features footage of what it alleges are “Sunni civilians” attacked
by Shi’a militias. The channel’s discourse and that of its owner has reached a
point where even Iraqis refer to a “Misha’an” rhetoric.

Al-Zawra’s news anchors, a male, and a female wearing the veil, are
dressed in military uniforms, and regularly read statements delivered by Irag’s
insurgent groups. Most of their news footage is provided directly by groups
such as the Islamic Army in Iraq, an Islamist organization primarily comprised
of Iraqis. It also carries relatively sophisticated documentaries produced by

the insurgent groups, which feature English subtitles and are directed to

26



IBRAHIM AL-MARASHI: THE DYNAMICS OF IRAQ’S MEDIA

Western viewers. One documentary claims that an armed group “wiped out”
an entire American unit; the same documentary claimed that 15,000
Americans had been killed by improvised explosive devices. The station also
carries video footage of attacks carried out by Nizar al-Juburi, who achieved
notoriety in Iraq as the “Baghdad Sniper.” Foreign reporting of this channel
has claimed that Al-Zawra is an “Al-Qa’ida channel.” However, though the
channel often features grisly footage of insurgent activity, it has never aired
videos produced by the Al-Qa’ida Organization in Iraq and its owner has
declared that he refuses to do so.

There are no statistics about the numbers of viewers of this channel, but
there are scattered reports about viewer reactions in Iraq and the Arab world.
In Iraq, parliamentary critics of the station have been vocal about the station’s
content, and death threats have been directed to its owners. At the same time,
one correspondent in Iraq quoted one of the channel’'s young fans as saying,
‘I watch this channel every night. | don't like encouraging violence, but it is
something unusual in the argument against the Americans. | am hooked.”*?
Another report states how a Saudi cleric has issued fatwas (religious
declarations) encouraging Saudis to watch “the channel of the Mujahidin®
(religiously inspired fighters), declaring that, “it teaches the art of jihad, a
matter the youth of our Umma [religious community] desperately need.”™

The Iraqgi and US governments have made efforts to have the Egyptian
satellite provider, Nilesat, shut down the channel’s satellite transmission over
its transponders. More than a month after the closure of its terrestrial
operations and offices in Iraq - in late December 2006 - Al Zawra began to
broadcast what it claimed was new footage of “Iraqi resistance” activities over
its satellite channel. By January 2007, Al-Zawra was broadcasting continuous

footage of old jihadist videos. This suggested that Nilesat, bowing to pressure,

'* Michael Howard, “Insurgent TV Channel Turns Into Iraq's Newest Cult Hit,” The Guardian,
January 15, 2007. http://www.guardian.co.uk/Irag/Story/0,,1990545,00.html

" “Media Aid: Iraq’s Al-Zawra TV Serves as Insurgent Propaganda Vehicle,” Open Source
Center (OSC) Media Aid, OSC Document: FEA20070202087288, December 17, 2006 to
February 1, 2007.

27



CENTER FOR POLICY STUDIES/INTERNATIONAL POLICY FELLOWSHIPS 2006/07

had stopped transmitting new Al-Zawra broadcasts that it sent from
undisclosed locations in Iraq.15

Al-Juburi has claimed that the Egyptian government prevented Nilesat
from broadcasting any new material. The Egyptian Culture Minister
challenged this claim, stating “it is none of our business what the channel airs
once it has booked its share in the satellite and has paid all fees due.” The
chief engineer of Nilesat said that it was Al-Zawra which asked the satellite
carrier to continue transmitting old material: “They asked us - please, when we
don’t send, loop for us what you have.” In regards to the diplomatic pressure
claim, the chairman of Nilesat denied ever receiving an Egyptian government
request nor an American or Iragi government request to cut the channel’s
transmission.

The Information Minister of Egypt stated that Iraqgis had threatened the
Egyptian diplomatic mission in Baghdad if Nilesat continued carrying Al-
Zawra. Some Egyptian sources claimed that these threats came from
Mugtada al-Sadr’'s militia, the Mahdi Army. That led to the decision to stop
broadcasting new material. This explanation does not explain why Nilesat
continues to loop Al-Zawra’s jihadist footage, which the Iraqi government and
Sadr’s militia would most likely still find offensive. Al-Juburi claims that the
station (Nilesat) did cave into US pressure: “The Egyptians confirmed that
they came under US pressure. Anas al-Figi, the Egyptian Minister of
Information, admitted this, and Anas Basyuni, chairman of Nilesat directorate,
agreed that US Ambassador in Cairo, Ricciardoni exerted pressure on them to
stop the transmission of Al-Zawra.”'®
In terms of the effectiveness of Iragi government actions, al-Juburi claims

that the channel still broadcasts “from underground areas controlled by the

'® Marc Santora and Damien Cave, “Banned Station Beams Voice of Iraq Insurgency,” The
New York Times, January 21, 2007, p. 8.

'® “Israr al-Zawra wa ‘Alagatha biharith al-dhari wal-musalihin wal-jaysh al-islami,” (The
secrets of al-Zawra and its relations with Harith Al-Dhari and the Armed Men and the Islamic
Army), Al-Arabiyya Net, January 29, 2007.
http://www.alarabiya.net/Articles/2007/01/29/31185.htm

28



IBRAHIM AL-MARASHI: THE DYNAMICS OF IRAQ’S MEDIA

Iraqi resistance, especially in northern Baghdad all the way to Mosul and Al-
Ramadi, using mobile transmission equipment out of fear of the US forces
shelling them.” He also claims that “Our six correspondents remain on the run,
roaming the Iragi countryside in a satellite truck, from which they beam their
programming to an Egyptian satellite distributor called Nilesat, which then
retransmits the channel across the Middle East.”'” Lawrence Pintak

interviewed Al-Jaburi and described how his channel continued to operate:

... his teams in Iraq have sporadically managed to feed video to Cairo
“through SNG [satellite news gathering],” which apparently refers to the
same kind of portable satellite dishes used by television news teams to
transmit their material from the field. He says the material is recorded on
a “server” in Cairo, then forwarded to Nilesat. “And it keeps transmitting
even if we are not transmitting from Iraq,” he adds. Much of the footage
is shot on inexpensive video cameras and cell phones.18

In February 2007, Al-Zawra also began transmission on the Saudi based
regional satellite system Arabsat, on the BADR-4 satellite.”® This means that
audiences in Iraq as well as the greater Arab world can watch its contents.
Misha’an al-Juburi has sought to broadcast the channel via European carriers
such as Eutelsat in France.?

The case of Al-Zawra represents a worse case scenario for the Iraqi
media, demonstrating the ineffectiveness of punitive measures, such as the
closure of its Baghdad office, in the face of new transnational transmission
technologies. Essentially, this entertainment channel evolved into an
insurgency channel. If such a scenario could emerge, it is plausible that a

channel owned by other political, ethno-sectarian factions, or even an

7 “Media Aid: Irag’s Al-Zawra TV Serves as Insurgent Propaganda Vehicle,” Open Source
Center (OSC) Media Aid, OSC Document: FEA20070202087288, December 17, 2006 to
February 1, 2007.

'8 Lawrence Pintak, “War Of Ideas: Insurgent Channel Coming To A Satellite Near You,”
January 10, 2007,
http://uscpublicdiplomacy.com/index.php/newsroom/pdblog_detail/070110_war_of _ideas_ins
urgent_channel_coming_to_a_satellite_near_you/

'Y BBC Monitoring, World Media, February 1, 2007, p. 27.

% Ma’ad Fayyadh, op. cit.

29



CENTER FOR POLICY STUDIES/INTERNATIONAL POLICY FELLOWSHIPS 2006/07

independent channel, could evolve into a militia channel. For this reason,
punitive legislation and action against media that incites violence is only a
partial solution. Even the speaker of Iraq’s parliament declared that the Al-
Zawra channel incident demonstrated the dangers of shutting down a channel
and called for media responsibility. The recommendation section in this paper
suggest that the one of the solution to this dilemma rests in creating
alternative media that can attract audiences through creative means of

communicating national reconciliation.

/. INDEPENDENTLY OWNED MEDIA

There are several channels that do not receive funding from any political or
religious groups, depending on advertising revenues and financing by wealthy
Iragi or Arab investors, as well as by foreign governments, and primarily
broadcast entertainment programs. The independent satellite channels
examined in this policy paper are Al-Baghdadiyya, Al-Diyar, Al-Fayha, Al-
Shargiyya, and Al-Sumariyya. While the content of Al-Baghdadiyya, Al-Fayha,
and Al-Sumariyya are directed towards an lIraqi audience, the channels are
based in Cairo, Dubai, and Beirut respectively, due to the security situation in
Baghdad. These channels are independent, but critics argue that due to
sectarian ownership, Al-Baghdadiyya and Al-Shargiyya have a Arab Sunni
bias, while Al-Fayha has an Arab Shi’a bias.

Al-Baghadadiyya’s director is Arshad Tawfiq, a former Ba’athist diplomat,
who has stated that the station is financed by Iraqgis. Al-Sharqiyya is owned by
Sa’'ad al-Bazzaz, the former editor of the newspaper Al-Jumhuriyya in
Ba’athist Iraq. Al-Diyar is directed by Faysal al-Yasiri, a former media figure in
Ba’athist Iraq, and the channel is partly owned by a group of Iraqis and the
regional Arab Radio and Television (ART) company. Al-Fayha is an
independent Iragi channel owned by an lIraqi Shi'a businessman. Al-
Sumariyya is owned by a group of lIragis under the rubric of CET
(Communication Entertainment and Television), and depends on advertising
revenues from both Iraqi and Arab companies

30



IBRAHIM AL-MARASHI: THE DYNAMICS OF IRAQ’S MEDIA

7.1 Ethno-sectarianism and Islam

The aforementioned channels claim to be independent in both financing and
content of any ethno-sectarian or political Islamist faction. In surveys
distributed to these channels, when asked if they refuse to air any material,
they indicate a refusal to air programming that incites ethnic or sectarian
divisions. The stations seek to reduce tensions among Irag’s ethno-sectarian
political factions in various ways. For example, Al-Sumariyya does not carry
live statements or press conferences of any Iraqgi politicians, indicating the
station’s effort to maintain its neutrality, and claims non-affiliation with any
sectarian, ethnic or political party. It stays clear of the Arab-Kurdish-Turkmen
conflict as well as the inter-sectarian Shi'a-Sunni conflicts as well. The
channel does not carry religious programs; rather it usually gives summaries
of statements of religious figures during its news broadcasts. While other
channels carry state-run public service announcements calling for national
unity, Al-Sumariyya produces its own announcements that call for peace
among Iraq’s communities. The station also features on-the-street interviews
with the Iraqgi public, and interviews with program guests, who stress unity
among Sunni and Shi’a.

Al-Shargiyya claims that it has no connections with any political, ethnic, or
religious faction, and refuses to air any programming that encourages
sectarianism. However, it openly supported lyad ‘Allawi, a secular Iraqi
politician during the electoral campaign in December 2005. The channel has
minimal religious programming, and it airs programs such as the “The
Horoscope,” an entertainment program that deals with astrology, which is
considered a taboo in Islam.

Al-Baghdadiyya stresses that it seeks to promote “the unity of Iraq and
promote Iraqgi culture” and it refuses to air any content that is “against” this
unity.?! The channel urges Iragis “to unite” through various advertisements
and music clips and ensures that its guests include Arab Shi'a and Sunni,

Kurds, and Christians. The channel has minimal religious content. In its

2 “Media Aid: Survey of Al-Baghdadiyah Television,” Open Source Center, October 5, 2005.

31



CENTER FOR POLICY STUDIES/INTERNATIONAL POLICY FELLOWSHIPS 2006/07

responses to the questionnaire, the channel claims to have sought to increase
entertainment programs such as music shows and drama series that are not
usually found on channels owned by Islamist parties. In fact, the popular show
“Other Eye” brings in guests to discuss topics considered taboo from an
Islamic perspective, such as local Iraqi superstitions, magic in Iraqi folklore, as
well as hypnosis and exorcisms. Other programs that demonstrate the secular
nature of this channel include “Shahrazad’s World” which deals with current
fashion trends and beauty tips.

7.2 Televised Violence

Independent channels deal with violence in Iraq in different ways, with some
highlighting ethno-sectarian fighting and attacks against US/Coalition forces,
while others following a policy of not airing violent scenes. For example, al-
Diyar rarely shows live footage of the aftermath of insurgent attacks. Its news
programs usually focus on domestic news, with anemphasis on social affairs
rather than violence.

Al-Sumariyya describes itself as “an independent satellite television which
aims at showing the world the true face of Iraq, and not only images of
violence.” While the channel depends on advertising revenues, other sources
of financing come from Iraqi shareholders who insist that news programming
not just focus on the violence, and support the station for its emphasis on
entertainment as a means to take the public’s mind off of the bloodshed in
Irag. Lead news items on Al-Sumariyya include events occurring in Iraq, but
the channel, like al-Diyar, does not show live coverage of the aftermath of
insurgent attacks.

In contrast, Al-Fahya’s news programs deal primarily with the security
situation in lraq. Additionally, it runs public service announcements
highlighting anti-terrorist measures, like al-lragiyya and al-Furat.

Of the independent channels, Al-Sumariyya employs the most
neutral/objective language in its news programs. When presenting casualties
among the lIraqi security forces, Al-Sumariyya uses the term “killed” as
opposed to “martyred,” the term employed by Al-Fahya as well as by Al-

Iragiyya and Al-Furat. While Al-Sumariyya refers to the insurgents as

32



IBRAHIM AL-MARASHI: THE DYNAMICS OF IRAQ’S MEDIA

‘gunmen” and US forces as “Coalition forces,” Al-Fayha presents the
insurgents as “terrorists”; Al-Baghdadiyya use the terms “armed men” and
“occupation forces,” respectively.

Themes of violence and post-war instability are also prevalent in
entertainment programs on these channels, including satirical comedies,

dramas and even music clips, discussed in the section below.

7.3 Public Advocacy

All the independent channels feature public advocacy programs. These
programs offer the Iraqi citizen a chance to address constructive criticisms to
the Iragi government through studio interviews or on the street interview or
viewer call ins. For example, Al-Sumariyya’s “Who is Responsible?” interviews
Iraqgi citizens on the hardships they face in Iraqgi society, and then allow the
invited guest on the show, usually a government official, to discuss how they
are dealing with these problems. “Files” deals with lack of infrastructure and
basic utilities, and questions both the national and state officials about these
problems. “Behind You, Behind You” also highlights particular social problems
faced by individual Iraqis.

Al-Diyar also offers programming that deals with the daily hardships faced
by Iraqgis, such as lack of basic utilities and insecurity. Iraqgis can voice their
concerns on the news program “The Screen is Yours” which interviews
random citizens on social and political issues that concern them. Al-Fayha’s
“‘Hand in Hand We Build Up Our Homeland” is a news program dedicated to
the reconstruction efforts and “What If You Were...?” features comments by
ordinary Iragis expressing what they would do if they were head of a various
government ministry. This program deals with the shortcomings of the various
ministries that deal with reconstruction and unemployment. The shows “lraqi
Testimonies” and “Bars” deal with the political conditions of Ba’athist Iraq and
allows those Iraqis who were victimized during this period to relate their
experiences.

Al-Sharqiyya features programs that seek to aid Iraqgis in need. “Materials
and Labor” is a reality TV-type show where the station finances the repair of

homes destroyed due to the violence in Irag. “Blessed Wedding” is another

33



CENTER FOR POLICY STUDIES/INTERNATIONAL POLICY FELLOWSHIPS 2006/07

reality program that finds a young couple in need of funds to hold a wedding.
The station then finances the ceremony and films the festivities. “The Ration
Card” is similar to a lottery program where prizes are given out to the numbers
associated with a family’s ration card, a system initiated during the UN
sanctions period. This channel uses sarcasm to poke fun at political life in
Iraq, and such satirical programs, often banned in the region, are quite
popular in Iraq. One of the most well-known shows in this genre is “Karikatira,”
a comedy skit program that finds humor in scenarios of post-war Iraq.
Al-Baghdadiyya also uses the station’s resources to aid Iraqis. “A Drop of
Hope” is a reality show where Iraqis with medical conditions are financed by
the station for his or her treatment abroad. “Youth Chat” is a talk show which
allows teenagers and college level students to discuss issues of popular
culture such as film and television, and social issues that are of concern to
them. It takes various issues such as fuel, electricity and water shortages and
frames them in a comic matter. “The Dialogue of the Deaf” is a critique of
Irag’s social problems, with skits similar to Al-Shariqyya’s “Karikatira” that

mock the political establishment.

7.4 Global and Regional Influences and Local Reactions

Al-Sumariyya’s programming is primarily dedicated to entertainment, including
music videos and soap operas. Other series are imported from Egypt, Latin
America and the United States, for example dubbed Disney programming
such as the “Lion King” and “Aladdin, and Warner Brothers shows such as the
young Superman series “Smallville.” One of the effects of globalization is
evident in the show “Iraqi Star,” the local equivalent of “American Idol.” The
advertising during this program generates significant revenues for the
channel. Programs in a similar format include “Stars of Poetry,” a contest for
aspiring Arabic poets.

Al-Diyar is also primarily an entertainment channel (entertainment

constitutes approximately 80% of its content). It imports foreign films and

34



IBRAHIM AL-MARASHI: THE DYNAMICS OF IRAQ’S MEDIA

comedy series, both American and Egyptian. Nevertheless, the majority of its
programs, including local soap operas, are produced in Iraq.22

Al-Shargiyya was the first to respond to an Iraqgi desire for entertainment
that related to their daily lives, and what is an indirect acknowledgement that
some were growing tired of imported series dramas from Egypt or Latin
America. Most of its Arabic drama shows are produced locally and filmed in
the Iraqi dialect. One of the most popular series it produced was “Love and
War,” a soap opera detailing the lives of Fawzi and Fatin, a couple who lives
through the March 2003 Iraq War and the ensuing post-war chaos.

Like Al-Sharqiyya, Al-Baghdadiyya claims to be an “lraqi channel for
Iragis.” It has made an effort to increase the number of Iraqi-produced
programs and estimates that 90% of its programming is produced inside of

Iraq.?3

8. IRAQ'S MEDIA AND THE REGIONAL
SATELLITE ENVIRONMENT

This policy report survey does not provide a program analysis of Middle
Eastern regional satellite channels broadcast into Iraq, such as the Qatar-
based Al-Jazeera, the UAE-based Al-Arabiyya, the Iran-based Arabic
language Al-‘Alam. While they have large audiences in

Iraq, this report seeks to analyze those media that serve as a reflection of
the factions and communities in Iraq itself. Nevertheless, the regional satellite
channels do play a role in ethno-sectarian tensions in Iraq, and media policy
will have to consider how to deal with the ramifications of ethno-sectarianism
and how it is portrayed both in the Iraqi media and regional media outlets.

The influence of regional satellite channels in ethno-sectarian tensions in
Iraq was amply demonstrated in January 2007 during a heated exchange on
an Al-Jazeera political debate program between an lIraqi Shi'a, Sadiq al-
Musawi, and the owner of the Al-Zawra channel, Mish’an al-Jaburi. The

tensions began at the opening of the show when Mish’an offered a prayer for

2 Stanhope Centre for Media Research Questionnaire.

% Stanhope Centre for Media Research Questionnaire.

35



CENTER FOR POLICY STUDIES/INTERNATIONAL POLICY FELLOWSHIPS 2006/07

“the soul of the martyred President Saddam Hussein.” Al-Musawi was
immediately offended by this action as Saddam, whom he referred to as
Mish’an’s “father,” “had killed Kurds.” Mish’an responded on numerous
occasions “You are a Persian shoe!” Calling al-Musawi a “shoe” (qundara) is
deeply offensive in the Iraqi culture, and he also alleged that al-Musawi’s
loyalties lay with Shi'a Iran. In this case, not only did a regional channel
potentially exacerbate tensions in Iraqg, but also highlighted regional sectarian
tensions.

There are no statistics for the rate of consumption of channels like Al-
Jazeera, Al-Arabiyya or Al-‘Alam in Iraq. The studies that have been
conducted have been by private firms for various clients. One of the
recommendations in this study calls for a media consumption survey released
to the public, so that one can better grasp how the lragis are consuming
media in a time of bitter conflict.

While this study focuses on how the dangers posed by ethno-sectarianism
in the Iragi media, this section demonstrates that ethno-sectarian tensions in

Iraq can also be heightened by regional channels.

9. THE FUTURE OF IRAQ'S MEDIA

The Iragi media has expanded since the end of the 2003 Iraq war. Citizens
can have various outlets, such as talk shows, call-in programs, and man-on-
the-street interviews to express their desires, complaints and frustrations.
Additionally, news makers and prominent members of civil society can use
televised panel discussions to give their opinions about salient issues in the
nation’s development. While most media in the Middle East serve as tools to
legitimize the state, in Iraq various media outlets have assumed their Fourth
Estate role by challenging the incumbent government for its shortcomings.
Specific programs often carry out this role by highlighting the daily difficulties
faced by the average Iraqi, with channels calling on the government to
address their needs. Issues such as government corruption, poverty and
unemployment may be taboo subjects in Middle Eastern countries with only a
handful of state-owned channels; in Iraq various media address these

challenges directly. Additionally, some Iragi channels feature entertainment

36



IBRAHIM AL-MARASHI: THE DYNAMICS OF IRAQ’S MEDIA

(either locally-produced or imported), particularly humor, music and drama, to
relieve the stresses of Iraq’s post-war society. All of these developments are
positive indications for the future of Iraq’s media and for its civil society.
Nevertheless, there are some disturbing trends emerging as well.

Well before the 2003 Iraq war, the Iragis were viewed by foreign media
through a “tri-ethnic prism” focusing on divisions between Shi’a, Sunni and
Kurds, while ignoring Turkmens, Assyrian and Chaldean Christians, Yazidis
and Sabaens, as well as the country’s more traditional fault lines, such as
class, rural-urban, religious-secular and tribal divisions within the three
communities. It has been a fashion in the foreign media to essentialize Iraqis
into three “ethnic” categories leading to erroneous notions such as viewing
Irag’s Shi'a as an “ethnic” group or neglecting that the majority of Kurds are
also Sunnis as well.

Nevertheless, an examination of the media sphere in Iraq suggests that
past misguided observations have unfortunately become reality. Indeed, Iraq’s
media are increasingly divided along ethno-sectarian lines, with an
independent media competing for audiences that have grown weary of ethno-
sectarian media. One article refers to this situation as the “Lebanonization” of
the Iraqi media: “With Irag’s TV menu growing increasingly sectarian, it is
possible to draw a parallel with Lebanon’s highly sectarianized hodgepodge of
channels-linked directly or loosely with political parties-which regularly report
sect-specific news.”?* The Iragi media is pluralistic, but also fragmented. This
plurality can be positive: the Iraqi media serve as outlets for all of Iraq’s ethno-
sectarian communities, regardless of political persuasion, profession or
gender. Such developments are beneficial for Irag’s painful transition to
democracy. Marginalized groups who otherwise would have no means to
communicate their desires in Ba’athist Iraq theoretically have the means to do
SO.

However, there are negative aspects of pluralism when it emerges as a

result of chaos. Media pluralism in Iraq allows for ethnic and sectarian political

4 Paul Cochrane, “The ‘Lebanonization’ of the Iragi Media: An Overview of Iraq's Television

Landscape” Transnational Broadcasting Studies, June-December 2006.

37



CENTER FOR POLICY STUDIES/INTERNATIONAL POLICY FELLOWSHIPS 2006/07

groups to consolidate powerful media empires, including print, radio and TV,
broadcast in Iraq and internationally. While there is freedom of the press, the
freedom of journalists to cover a story or have access to information is
severely restricted. Certain political parties are content when their media
expresses their political platform, but will violently target journalists and media
professionals who may report on news in a way that displeases them.
Pluralism, without regulation, can also lead to the rise of media that can be
abused as a means of encouraging violence.

The ethno-sectarian control of Irag’s media landscape reveals another
trend in Iraqg’s political dynamics - the lack of political parties running on non-
ethno-sectarian platforms that can transcend Iraq’s divisions. Secular parties,
such as the Iragi National Accord, the Irag Communist Party, the United
Nation Party, or the Independent Democrats Grouping, own newspapers but
not satellite TV stations, the most widely consumed media in Irag. These
parties have not been able to rally enough followers and have faired poorly in
Irag’s elections. These parties simply do not have access to the funds that the
ethno-sectarian political parties have.

At the beginning of this paper, four phases were identified as necessary for
the emergence of a conflict media: 1) a strong ideology, 2) control over a
mass media, 3) psychological preparation to hate, and 4) a call to violence. |
would argue that Irag’s media ethno-sectarian media has entered phase
three. This policy paper (and the appendix which outlines the reach of the
faction in Irag’s politics) demonstrate that the sectarian Islamist groups as well
as ethnic parties are dominant in the Iraqi media. Following the bombing of
the Shi'a Al-‘Askariyya shrine in the city of Samarra in February 2006, the
various sectarian and ethnic media outlets escalated tensions but eventually
called for restraint among Iraq’s communities.

The content analysis of the various ethno-sectarian channels did not find
coverage that directly demonized the other communities. However, each
sectarian and ethnic group uses their media to demonstrate that they are the
victims in Irag’s ongoing violence. While they do not explicitly exhort violence
against other communities, as would happen in phase four, their continued
portrayal of respective victimization serves as a means of encouraging Shi'a

Arabs and Sunnis to “defend” themselves in the ensuing sectarian violence.

38



IBRAHIM AL-MARASHI: THE DYNAMICS OF IRAQ’S MEDIA

After the 2006 bombing, for example, the Arab Sunni oriented Baghdad
Satellite Channel focused its coverage on the Arab Sunnis killed in retaliation,
while the Arab Shi'a oriented Al-Furat's coverage focused on the actual
damage to their sacred structure. According to one account, “Al Furat was
even more aggressive, encouraging Shi’a to ‘stand up for their rights.” On a
Shi'a radio station’s talk show, one caller announced that those responsible
for the attack were Abu Bakr, Omar, and Othman, the three first caliphs whom
Sunni venerate and whom Shi'a reject as usurpers of the position that
rightfully belonged to Imam Ali, the prophet Muhammad’s cousin and son-in-
law.”%

When a particular channel reports a violent incident in Iraq, as, for
example, an Arab Shi'a militia killing an Arab Sunni family in their home, or
when another channel reports on Arab Shi’a killed in a marketplace by Arab
Sunni suicide bombers, neither channel directly calls for revenge against the
other. In these cases, the channels may not even invoke the term “Shi'a” or
“Sunni.” Usually viewers can identity the victims by the location of the attack,
or the perpetrators by the method of attack used. A Shi'a channel will not
specifically mention that they were the victims of “Sunni aggression” and vice
versa, though that association is strongly implied, and often the location of the
attack implicitly reveals the identities. For example, if Baghdad Satellite
Channel states that the Abu Hanifa Mosque was attacked by mortar rounds,
an Arab Sunni viewer will most likely infer that the rounds were launched by
the Shi'a Mahdi Army from the adjacent neighborhoods. The respective
audience members that feel victimized may take matters into their own hand
in “self-defense,” which in most cases manifests itself in revenge attacks.
Even if the “victimized” fail to act, the worsening security situation may
generate support for their respective militias, and not the state, to provide
protection.

The biases and victimization in Shi'a and Sunni reporting was expressed
by Ahmed Rikabi, an Iraqi journalist who has had extensive experience in
post-war media. On the CNN program, “International Correspondents” he said
in reference to the Iraqi media:

% Rosen, “Anatomy of a Conflict.”

39



CENTER FOR POLICY STUDIES/INTERNATIONAL POLICY FELLOWSHIPS 2006/07

Well, the sectarian tension is so strong in Iraq today. And | think this guy
whose name is Omair, it's clearly that this is a Sunni guy, when he goes
and tries to cover an incident in a Shi’ite area, he feels like one of the
victims. He doesn’t go and feel like a neutral person covering this. And
so is the case for the Shi'ite Ali, who goes to that Sunni area and trying
to cover. You also feel the fear. He feels that those people standing
there, they might kill him as well. So that probably also affects him
somehow. | mean, whether he is very objective or whether he is very
normal or neutral or unbiased, but he can’t help it that he’s got a certain
name. And that name might get him killed. And that will influence his way
of thinking or approaching the subject.?

A month later, Al-Rikabi stated explicitly that the media in Iragi has emerged
as a tool of conflict: “We are witnessing a civil war. And this civil war is
conducted by different religious groups and different political groups. And of
course, the media is an extension of this sectarian violence we are witnessing
today.”*’

If Iraqi ethno-sectarian media has reached stage three, it is laying the
psychological groundwork for hating the other. To reach stage four, these
factions would need to make direct exhortations to violence. If the security
situation were to worsen, the other political factions would have the option of
using their media as mouthpieces to exacerbate the conflict, by whipping up
ethnic and sectarian feelings or even directing the conflict. So far, these other
factions have used their media to stress unity among Iraq’s communities, but
they nevertheless have the potential to instigate conflict with these means if it
suits their interests.

According to the author’s fieldwork on the media in lrag, a common
perception held amongst the Iraqi public, and even journalists themselves, is
that different factions have used the newspapers, radio and TV as “tools of
war.” As the Iraqi political parties rarely communicate directly with each other,
they have expressed their grievances through the media, with some media
discreetly encouraging violence against the incumbent government. While

observers of the situation in lraq argue whether a “civil war” has emerged in

% International Correspondent, Cable News Network, 14:00 EST, October 13, 2006
" International Correspondent, Cable News Network, 14:00 EST, November 17, 2006

40



IBRAHIM AL-MARASHI: THE DYNAMICS OF IRAQ’S MEDIA

Iraq, a “civil war of words” has at least emerged in the Iragi media according
to some Iraqi journalists that | interviewed. Most, but not all, of the journalists |
spoke to were hesitant to be quoted by name. Saleh Al-Shibani, an Iraqi
journalist, stated in regards to political factions who own newspapers, “Every
party, every party leader, basically everyone who can afford it has launched a
newspaper. And each newspaper speaks for the entity it represents, makes a
claim to the truth, assuming the right not only to criticize but to insult its
adversaries; this is particularly easy in the light of the legal void.”?® Another
Iragi journalist Muhammad Sahi wrote a critical essay in the Al-Zawra
Newspaper, a weekly published by the Iraqi Journalists Association, unrelated
to the Al-Zawra satellite channel. His article serves as a lament of the state of
the Iraqi media. He writes of the media: “They not only increased sectarianism
and deepened ethnicity in society, but also are responsible for the fading of
the concept of nationalism and patriotism and their actual dimensions.” He
cites a list of the vast array of media aligned to political factions, which he
argues are “mere fronts, whose main goal is to promote the ideologies and
ideas of their affiliated political parties and forces,” and that they “have
confused the Iraqi citizens and created a psychological barrier, in one way or
another, between them.” According to Sahi, the pluralism in the Iragi media
has divided, confused and enraged the lIraqi viewer: “This explains why
conflicting news reports about the same event are being aired by various
satellite television channels depending on their affiliation, a matter that
enrages lraqi viewers.” He admits that some channels are trying to avoid
promoting sectarianism, but they do cover statements made by Iraqi
politicians who he states are divided by “sectarian inclination that escalate
sectarian tension and crisis.” Sahi’s final assessment of the Iragi media is as

following:

Accordingly, the Iraqgi street and viewers are being divided with regard to
their favored channels and news coverage based on their political
loyalties and inclinations. Hence, it is inevitable for them to adopt the

% Nermeen Al-Mufti, “Can You Help Me Not Miss Them?” Al-Ahram Weekly, No. 787, March
23-29, 2006.

41



CENTER FOR POLICY STUDIES/INTERNATIONAL POLICY FELLOWSHIPS 2006/07

political discourse of their favored television channels and to act in
accordance with the statements made by political leaders. The Iraqis
have found themselves to be indirectly involved and supporting some
political leaders or perhaps even among their followers.?

Most of the plans to stabilize Iraq, such as that of the Irag Study Group
released in late 2006, suffer from one inherent weakness: they view the
conflict in Iraq by primarily focusing on “hard power” or “hard conflict.”*® The
purpose of this assessment has been to illustrate media’s potential as a tool of
soft power, and to demonstrate that the pattern of Iragi media development
should be viewed as a matter of concern for Irag’s long term stability. While
attention on Iraq’s situation focuses on actually acts of insurgents groups or
sectarian militias, one has to also realize that ethno-sectarian divisions, even
if they are opaque, have proliferated in the tele-visual and print spheres as
well, and have the potential of exacerbating tensions.

This potential was demonstrated in the light of events that occurred in Sadr
City in late November 2006, when multiple car bombs caused the highest
amount of casualties in a single incident since the cessation of the war. The
Iragi government accused various networks, both Arab and Iraqi, of inflaming
the conflict through their coverage, and threatened prosecution of these
channels. The President of Iraq, Jalal Talibani, went as far as blaming the
media for inciting the violence. The fact that government officials have been
so vehement in their criticisms of various television channels and newspapers
is an indirect acknowledgement of the power of the media. Their criticisms
also reveal the challenge of dealing with the violence in Iraq that is fought not
only on the streets, but also in the tele-visual sphere. The government sought
to make an example of the Al-Zawra station in November by closing down its
office. However, satellite television and the internet have proven that strict

% Muhammad Sahi, “Television Map in Iraq; Iragi Satellite Television Channels between
Politics and Promotion of Sectarianism,” Al-Zawra, March 27, 2006, p. 2.
%0 Iraq Study Group Report can be found at the website of the United States Institute for

Peace <http://www.usip.org/isg/iraq_study group_report/report/1206/index.htm|>

42



IBRAHIM AL-MARASHI: THE DYNAMICS OF IRAQ’S MEDIA

punitive measures are ineffective in dealing with media that can be
transmitted trans-nationally.

Events in Iraq could stabilize and as a result the Iragi media may not
proceed beyond stage three. Nevertheless, in the long term, various ethno-
sectarian media outlets in Iraq still could prove problematic in another fashion.
Rather than a media sphere, Iraq has ethno-sectarian media “spherecules’
that have the potential to further the gap between Irag’s communities,
developing identities along ethno-sectarian lines and weakening any kind of
national belonging. Additionally, these media “spherecules” owned by Islamist
groups have the potential to increase sectarian nationalism in the guise of
political Islam in Iraq. At the same time, there are independent media that are
trying to provide an alternative to the ethno-sectarian media. The
recommendations below are directed to internal as well as external actors as
to how to prevent the Iraqi media from developing into a media that enhances

conflict.

RECOMMENDATIONS

In 1zabella Karlowicz’s work on media development in post-conflict Balkans
she offers recommendations over three phases: set up, implementation, and
capacity building. This framework can also be applied to the Iraqgi situation.
While the post-war Iragi media has passed the “set up phase,” there are still
some important recommendations that can be made that were ignored in the
first phase. In the case of the Balkans, Karlowicz’'s recommendations are
designed to highlight “the dangers of poorly planned assistance to the
development of the Fourth Estate in post-conflict areas, which may cause an
outburst of ethnic conflict rather than fostering peaceful cohabitation.”' An
“outburst of ethnic conflict,” or in the Iraqi case, “ethno-sectarian conflict,” has
become a reality. The media should emerge as a “safety valve” for the nation
by ensuring that these differences are debated on the airwaves, rather than in

the streets. The key for the future of Iraqg's stability is using the media to

* Karlowicz, p. 127.

43



CENTER FOR POLICY STUDIES/INTERNATIONAL POLICY FELLOWSHIPS 2006/07

address the grievances of all of Irag’s ethno-sectarian communities, thus

transforming this debate into a constructive one.

1. Assess the Iraqi Media Landscape

Any attempt at making recommendations should first begin with an
assessment of the lIragi media landscape for local and international

organizations.

1) Create a National Media Directory

An lraqgi or international organization should compile a comprehensive
national directory ofall local media (radios, newspapers, terrestrial TV
stations). This step is crucial as most media in Iraq developed in the post-war
chaos, before the establishment of any regulatory or licensing body. Such a
directory should provide an assessment of which media have a proven record
of promoting ethno-sectarian tensions, and will be a useful guide for
international donors. This policy report concludes that the only satellite
channel that can be considered entirely non-partisan and non-sectarian is the
Al-Sumariyya channel, and local Iragi media specialists and journalists have

echoed this statement.

2) Conduct a Media Consumption Assessment

The Iraqi media landscape is changing quite dramatically. A second
assessment needs to be conducted of Irag’s media consumption in Iraq,
including how many people watch a particular channel or specific programs on
a channel, as well as channels from foreign countries. A local Iragi body or
international organization should take the initiative in commissioning a survey
of the Iragi media consumption. While such surveys are costly, a set of
regularly updated surveys should be shared publicly as a common database
for Iraqgi actors, regional media organizations and international donors to
better assess the media environment. Reputable agencies such as InterMedia
have conducted media surveys for specific clients. One of the weaknesses of
this paper is that while various private surveys, plus interviews with local

journalists, indicate that consumption of ethno-sectarian media is on the rise

44



IBRAHIM AL-MARASHI: THE DYNAMICS OF IRAQ’S MEDIA

in lraq, reliable statistics on Iragi audience preferences and media
consumption are lacking. Such trends need to be documented in a proper
survey to help both local and international actors and policymakers in devising
the most effective strategy to prevent the emergence of a media that

encourages violence or at least provide a viable alternative.

3) Conduct an Audience Research Survey

There are no reliable statistics of audiences in Iraq. Audience research can
determine how age, location, and income affect media consumption. Such
information will be valuable to advertisers and boost the revenues of
independent media in Iraq, thus strengthening an alternative to media

dominated by political factions.

2. Improve and Implement Media Regulation

Bodies have formed in Iraq to regulate the media, such as the
Communications and Media Commission of Iraq (CMC) formed in 2004. The
function of the CMC is similar to the American Federal Communications
Commission (FCC) or the UK’s Office of Communication (OfCom). The CMC
is a body designed as an independent regulatory authority for Iraqi
communication industries, including television (both satellite and terrestial),
radio, telecommunications and wireless communications such as internet. The
CMC falls under the jurisdiction of the Iraqgi parliament according to the 2005
Constitution. In terms of this policy paper, the CMC is important as it is
charged with establishing the framework and editorial guidelines for the
content of TV and radio programs. In the past, these functions were controlled
by the Iragi Ministry of Information, with the Ministry essentially using the
media to disseminate Ba’athist propaganda, so the establishment of the CMC
is a positive step. (The Ministry was eventually abolished after the 2003 Iraq
War.)

Several recommendations can be made to the CMC and other Iraqi

governmental entities. In Karlowicz’s study, she writes:

In some countries where conflict was fuelled by ethnic hatred (e.g.
Rwanda, Burundi, Bosnia, Kosovo) an initial “hard hand” on the media

45



CENTER FOR POLICY STUDIES/INTERNATIONAL POLICY FELLOWSHIPS 2006/07

may be necessary to stop further incitement of violence. Temporary and
emergency measures such as a hate speech regulation, applicable to
both the print press and broadcast media, may be necessary to keep the
fragile peace under control. However, such measures should only be
implemented at the very initial ghase of the mission when journalistic
self-regulation is largely absent.?

The interim administration of lyad ‘Allawi demonstrated its “hard hand” when it
closed the offices of the pan-Arab channels Al-Jazeera and Al-Arabiyya in
August 2004 for “incitement to hatred.” It charged that these channels
bestowed regional legitimacy upon the insurgents by framing them as an “Iraqi
resistance.” Now, the Commission will also have to deal with the local Iraqi

channels as well.

1) Increase Awareness of Media Regulation in Iraq

The CMC needs to increase its profile among journalists. The author realized
that many of the journalists he interviewed had not even heard of the body.
Other journalists have expressed critiques of the Commission, arguing it has
not done enough. Sa’ad Al-Saraf of the Star TV Network stated in regards to
the CMC: “Indeed, there seems to be a sort of ‘look the other way’ approach
to enforcing the commission’s rules, such as the ban on ‘spreading sectarian,

racial and religious sedition and strife.”*

2) Enhance the Existing Broadcasting Code of Practice, Create a Code for

Reporting Ethno-sectarian Issues, and Further Fund the Monitoring Body)

The CMC operates under an Interim Broadcasting Program Code of Practice
that was inherited from a former CPA Order 65, which restricts media
messages that “incite violence.” The second recommendation calls upon the
Iragi National Assembly to urgently deal with a draft law introduced by the
CMC to replace the CPA Order. The CPA Order has a stigma in Iraq, as many
would point out that it was those CPA Orders that called for the closure of
Muqtada al-Sadr's outspoken Al-Hawza newspaper, which ultimately ended

up only inciting violence between his forces and the US military. Passing this

32 Karlowicz, p. 131.
%% Cochrane, “The ‘Lebanonization’ of the Iraqi Media.”

46



IBRAHIM AL-MARASHI: THE DYNAMICS OF IRAQ’S MEDIA

law will give both the CMC and its codes more legitimacy in the Iragi media
environment.

If this legislation passes, the “Interim” Broadcasting Program Code of
Practice would presumably become “permanent.” The Code, as is, seeks to
protect freedom of speech, as long as that freedom is not abused by inciting
violence or upsetting ethno-religious dynamics in Iraq. However this Code will
need to be more specific in defining what constitutes “incitement to violence.”
Agreeing on this matter should be done with the CMC and with a body of Iraqi
journalists so that such a code can be based on consensus. Such a Code
must give concrete examples of how tele-visual media in the past have
“incited violence.” Second, such a code should specify the punishments that
will be meted out to channels that intentionally incite violence. Additionally this
Code should acknowledge how ethno-sectarian violence may be encouraged
indirectly by the media, particularly by giving concrete examples, and indicate
that equal punishments will be incurred for such infractions. The court system
in Iraq is inundated with cases, so a special body for media arbitration should
be created for the media outlets to settle media related disputes.

While enhancing the existing Code of Practice will be a positive step, this
policy paper recommends creating a specific Code for Media Reporting on
Ethno-sectarian Issues. This recommendation is based on a past precedent
where the CMC created a Code for Media during Elections, which laid out
rules on how the Iragi media should cover the 2005 electoral campaigns.
Creating a separate Code for Ethno-sectarian Issues will demonstrate that the
CMC acknowledges the problem, and is serious about resolving it. An
educational film would provide the opportunity for live examples of media in
the past that conducted unfair reporting, spread rumors, or incited violence,
directly or indirectly.

The question remains as to how to prevent ethno-sectarianism in the Iraqi
media, while still allowing for free speech. The first step is for the CMC to
elaborate on a code of ethica journalistic practices when reporting on ethno-
sectarian issues. Such a code will demonstrate to all Iraqi media outlets that
the CMC’s actions are based on a set of values reached by consensus, rather
than arbitrary sanctions imposed by an organization akin to the former

Ministry of Information.

47



CENTER FOR POLICY STUDIES/INTERNATIONAL POLICY FELLOWSHIPS 2006/07

In order to ensure that stations comply with this code, the CMC will have to
ensure continuous monitoring of the Iraq media. The CMC has an established
Monitoring and Research Department which surveyed the media during the
elections to ensure compliance with their elections reporting code. The
relevant entities in the Iraqi legislature should increase funding to the CMC so
it can expand this Department to carry out this monitoring task. In the long
term, this Department should make public the findings of this body, with
regards to the media’s incitement of ethno-sectarian tensions, as well as issue

a report of media seeking to defuse tensions.

3) Apply Specific Measures to Deal with Ethno-sectarian Media

The government and the CMC should adopt measures making special
provisions for political, sectarian and religious broadcasters. License renewal
can be connected to requirements that these channels have a board or staff
that are heterogeneous. These stations could be required to include

programming that reflects Iraqg’s ethno-sectarian mix in a positive manner.

3. Increase International Assistance

1) Create an Iraqi Media Loan Fund

International donors and NGOs have aided with media development projects
and this trend should continue. A loan fund should be established to develop
support, capacity building and training for non-partisan media in Iraq. An
example of such an initiative includes the South African Media Development
Fund which was developed in conjunction with the Free Voice of the
Netherlands and Open Society Initiative of Southern Africa (OSISA).

2) Create an Iraqi Media Development Network

International actors have made positive contributions to the Iragi media.
Various ministries of the governments of the UK, Germany and the Czech
Republic have offered assistance to the developing media in Iraq. Al-Mirbad
Radio and TV in the south of Iraq was established with a grant from the UK
Department for International Development, with the BBC World Service Trust

providing training and infrastructure needs. The German Foreign Ministry

48



IBRAHIM AL-MARASHI: THE DYNAMICS OF IRAQ’S MEDIA

sponsored Telephone FM, a youth program produced in Germany and then
broadcast by FM stations in Iraq. The independent news outlet Aswat Al-lraq
was established with aid from the Reuters Foundation and UNDP. The
Institute for War and Peace Reporting (IWPR) and International Media
Support (IMS) have been active in developing the Iragi media. Other NGOs
have had experiences in training lraqgi practitioners in Jordan, while others are
seeking to develop lIrag’s cultural, entertainment and film media. These
various actors should “pool” their expertise together in a common network so

that each party benefits from the others’ experiences with the Iragi media.

4. Improve Media Education

The solutions to the status quo in the Iraqi media landscape cannot solely rest
with legislation against media outlets that incite hatred. Media regulation does
not solve the problem of educating journalists on social responsibility and
reporting during times of conflict. One of the problems in lIraq is that
professional standards and practical training for journalists are relatively new
in a society that repressed its media in the past. Though journalism schools
existed during the Ba’athist era, instruction focused on promotion of the views
of the Ba’ath Party. Under the circumstances of ethno-sectarian reporting in
Iraq, international media organizations should raise awareness of international

standards in journalism to local media practitioners.

1) Improve Training for Iraqi Media Practitioners

In a survey distributed to the Iraqi radio and TV channels, the most common
request was the need for “technical training of their staff.” Often media
stations in Iraq would receive donations of high-tech equipment that their staff
did not know how to use. Granted, the security situation makes such future
cooperation difficult in the country itself, as foreign trainers may be hesitant to
travel to Iraq. Such difficulties can be overcome by holding workshops abroad
to train Iraqgis to serve as media trainers once they have returned to Iraq.
International assistance should be dedicated to financing Iraqis to take part in
these training sessions abroad. Training should include technical matters and
issues of media law and ethics, such as those offered at the Program for

49



CENTER FOR POLICY STUDIES/INTERNATIONAL POLICY FELLOWSHIPS 2006/07

Comparative @ Media Law and Policy at Oxford  University

(http://pcmip.socleg.ox.ac.uk/ ).

2) Improve Local Media Educational Institutions
International assistance should also be directed towards developing the
institutional capacity of Iragi media. Education in these institutions could focus
on how journalists can conduct balanced reporting at a time when their nation
is on the brink of a “civil war,” and thus create an alternative to an ethno-
sectarian media. Baghdad University’s College of Mass Communications, as
well as other Iraqi universities with Communications departments, are in
desperate need of updated technical equipment. Faculty at these universities
can benefit from intellectual development by revising their syllabi and
curricula; this process can be facilitated by hosting Iragi media professors in
foreign universities.

Outside of the university system, most media practitioners agree that an
independent institute should be created in Iraq to offer professional and mid-
level training to Iragi media practitioners. In this capacity, international donors

can offer financial and technical expertise for establishing such an institution.

5. Protect Iraqi Journalists

A free and pluralistic media cannot emerge when the journalists are
themselves targets of the violence they seek to cover. Improving education for
Iraqi journalists may seem like a moot point, when once they have acquired
their skills they could be targeted in Iraq’s ensuing violence. Protecting Iraqi
journalists would seem to be crucial, yet it is most complex, as it involves
security organizations not necessarily involved with media. The plight of the
independent journalist in Irag in between conflicting ethno-sectarian media
should be emphasized. Refusing to comply with pressures from competing
political factions to portray a party in a positive or negative light can result in
significant dangers. Organizations such as the International Federation of
Journalists have called on the lragi and US governments to make a
commitment to protecting journalists and freedom of the press, as well to bring
to justice those who target journalists in violent attacks. Yet, the question is

50



IBRAHIM AL-MARASHI: THE DYNAMICS OF IRAQ’S MEDIA

how to protect journalists, if the Iraqi security forces can barely protect
themselves? Iraqi journalists could embed with Iragi security forces, but that
may also make them a target, or influence their reporting. Given the current
security situation in Iraq, an independent/NGO/international organization
should develop a standardized program that deals with reporting in conflict
zones and offers training for lraqgi journalists to learn to better protect

themselves while covering potentially dangerous topics or areas.

6. Create a “Peace Media” Alternative

While this policy paper has highlighted how media have emerged as powerful
tools in increasing awareness of ethno-sectarian divisions in a deeply-divided
society, it has also shown that they have the potential to shape and influence
public attitudes in overcoming tensions. The media can channel
communication between parties and serve a dialogical role in the ethno-
political context, ultimately building confidence between parties. The cases of
such a “peace media” are rare, yet there are organizations that can offer

advice to Iraqi journalists on how to create such a media.

1) Learn From Other Applied Experiences in Peace Media

The NGO Search for Common Ground (SFCG) has had extensive experience
in creating “peace media” and offers three strategies for transforming the
media in areas of conflict. First, they advocate the media playing a role where
they deliver a free flow of accurate and constructive information and
counteracting misperceptions. Second, they suggest that the media can build
confidence and mediate between conflicting parties by fostering dialogue and
communication between the parties. Finally, they state how the media can
serve a “watchdog” role, or as instruments of early warning for the potential
escalation of a conflict.

SFCG also advocates a holistic approach to societies where conflict has
occurred or has the potential to break out. In their opinion, addressing only
media institutions fails to bring in other actors who have a role in the conflict.
They stress that a sustained effort to transform a conflict has to involve efforts

to change the mentalities of individuals, as well as societies, and thus they

51



CENTER FOR POLICY STUDIES/INTERNATIONAL POLICY FELLOWSHIPS 2006/07

seek to involve governmental organizations, non-governmental organizations,
businesses (including media owners), public opinion leaders, academics and
marginalized sections of the society into their programs.>*

The Search for Common Ground techniques include holding training
workshops for media practitioners in African countries such as Angola,
Burundi, Rwanda, Liberia, the Democratic Republic of Congo, and Sierra
Leone, the Balkans in Macedonia and Albania as well as the Middle East, Sri
Lanka, Cyprus and its Greek-Turkish project. Their assistance focuses on
three different aspects of local media structures in conflict zones that seek to
create a media culture that allows for a variety of opinion, provide professional

training for journalists, and provide equipment to local media.

2) Develop a Peace Media Strategy
The following techniques adopted by Search for Common Ground should be
applied inside of Iraq.

e Workshops on dialogue facilitation and collaboration for Iragi media
practitioners

e Workshops to educate journalists, station owners and producers on how
to defuse inflammatory coverage

e Training local journalists and students in conflict resolution skills using
various media and materials

¢ Joint media projects between the various ethno-sectarian groups

e Facilitating meetings between owners of independent and ethno-
sectarian media

e TV and Radio programs fostering dialogue and cooperation between
journalists from different ethno-sectarian groups

e Documentaries about initiatives that bring ethno-sectarian groups
together

e Drama series that use entertainment to convey themes of ethno-
sectarian cooperation

e Programming for children that deals with these themes

% Sandra D. Melone,, Georgios Terzis, and Ozsei Beteli, “Using the Media for Conflict
Transformation,” Berghof Research Center for Constructive Conflict Management, April 2002,
p. 10.

52



IBRAHIM AL-MARASHI: THE DYNAMICS OF IRAQ’S MEDIA

3) Focus Attention on the Entertainment

Peace media strategies should focus on entertainment, such as films, drama
series and comedies, as these programs can reach wider audiences and
provide a release from the daily violence in Iraq. Entertainment that can
include fictional characters representing all of Iraq’s communities, as well as
actors from Irag’s ethno-sectarian mosaic, can provide a tele-visual alternative
for the Iraqi public to the news of continued inter-ethnic and inter-sectarian
strife.

4) Provide Literature on Peace Media

Existing material on peace media and journalism is primarily in English. Useful
articles and handbooks should be translated into Arabic, Kurdish and Turkish
to be distributed at media institutions and educational facilities.

This paper demonstrates that the media landscape in Iraq is at a juncture
where it has the potential to exacerbate the ethno-sectarian tensions that
already exist. Rather than waiting for the media to turn into instruments of
hate, the policy recommendations in this report are essentially proactive
measures that should be taken to ensure that the media can serve as tools of
reconciliation, if not cohesion, rather than further distancing these

communities.

53



CENTER FOR POLICY STUDIES/INTERNATIONAL POLICY FELLOWSHIPS 2006/07

APPENDIX A: SAMPLE OF
SECTARIAN MEDIA IN IRAQ

Political Islamist Media
Arab Shi’a Media

SCIRI

e Al-‘Adala (Justice) daily paper

e Al-Wahdah (Unity) weekly paper

e Al-Ghadir radio station

e Al-Furat (The Euphrates) satellite channel

The Da’'wa Party

e Al-Da’'wa (The Call) daily paper

e Al-Bayan (Announcement) weekly paper
e Al-Masar radio station

e Al-Masar TV channel

Sadr Trend

Ishraqat al-Sadr daily paper

Al-Hawza al-Natiga (The Active Hawza) weekly paper
Al-Salam radio station

Al-Salam TV station

Iragi Hizbullah

¢ Al-Bayyinah (Evidence) paper

Arab Sunni Media

Iraqi Islamic Party

e Dar al-Salam (House of Peace) radio station
e Dar al-Salam (The House of Peace) newspaper daily paper

General Dialogue Conference

e Al-‘ltisam (The Guardian) daily newspaper

The Unified National Movement

ETHNO-

54



IBRAHIM AL-MARASHI: THE DYNAMICS OF IRAQ’S MEDIA

e Al-Sa’ah (The Hour) biweekly newspaper

The Association of Muslim Scholars

e Al-Basa'ir (Insights) daily newspaper

Ethnic Based Media

Kurdistan Democratic Party (KDP)

o Khabat daily newspaper in Kurdish

e Al-Ta’akhi (Brotherhood) daily newspaper in Arabic
¢ Voice of Iragi Kurdistan radio station

e Kurdistan Satellite Channel

Patriotic Union of Kurdistan (PUK)

Al-Ittihad (The Union) daily newspaper in Arabic

Kurdistan Nuwe daily newspaper in Kurdish

Al-Hurriyya (Freedom) radio station

Al-Hurriyya (Freedom) terrestrial Arabic TV station in Sulaymaniyya
Voice of the People of Kurdistan radio station

KurdSat satellite channel

Iragi Turkmen Front

e Turkmenelli (The Turkmen Nation) daily newspaper in Turkish

e Turkmenelli (The Turkmen Nation) radio station in Kirkuk, Tal Afar and
Mosul

e Turkmenelli (The Turkmen Nation) terrestrial TV in Kirkuk

Assyrian Democratic Movement

e Bahra al-Diya (The Light) newspaper
e Ashur (Assyria) terrestrial Arabic TV station in Sulaymaniyya in Mosul

95



CENTER FOR POLICY STUDIES/INTERNATIONAL POLICY FELLOWSHIPS 2006/07

References

(Internet links to the majority of the references can be found on the website

of this project, http://www.policy.hu/almarashi/)

Alexis, Monique and Ines Mpambara, “IMS Assessment Mission: The
Rwanda Media Experience from the Genocide,” International Media Support
Report, 2003.

Allen, Tim and Nicole Stremlau, “Media Policy, Peace and State

Reconstruction,” Crisis States Research Centre, 2005.

Beaudoin, Christopher E. and Esther Thorson, “Spiral of Violence? Conflict
and Conflict Resolution In International News,” in Eytan Gilboa ed., Media and
Conflict: Framing Issues, Making Policy, Shaping Opinion (Ardsley NY:
Transnational Publishing, 2002).

Beehner, Lionel, “lraq’s Press: A Status Report,” Council on Foreign
Relations, May 2, 2006

”m

Choi, Jingbong, “The Framing of the ‘Axis of the Evil” in Ralph Berenger,
ed., The Global Media Go to War: Role of News and Entertainment Media

during the 2003 Iraq War (Spokane, Washington: Marquette Books, 2004).

Cochrane, Paul, “The ‘Lebanonization’ of the Iraqgi Media: An Overview of
Irag's Television Landscape” Transnational Broadcasting Studies, June-
December 2006.

Daragahi, Borzou, “Rebuilding Iraq’s Media,” Columbia Journalism
Review, 42:2, July/August 2003.

Figueroa, Maria Elena et al., “Communication for Social Change: An
Integrated Model for Measuring the Process and Its Outcomes,” Rockefeller
Foundation, 2002.

56



IBRAHIM AL-MARASHI: THE DYNAMICS OF IRAQ’S MEDIA

Galtung, Johan, “High Road, Low Road: Charting the Course for Peace
Journalism,” Track Two 7:4, 1998.

Gowing, Nik “Media Coverage: Help or Hindrance in Conflict Prevention,”

Carnegie Commission on Preventing Deadly Conflict, 1997.

Hieber, Loretta, “Lifeline Media: A Guide to Developing Media Projects in

Conflict Situations,” Media Action International, 2001.

Himmelfarb, Sheldon, “Impact is the Mantra: The ‘Common Ground’
Approach to Media,” Track Two 7:4, 1998.

Ross, Howard, “An Operational Framework For Media And Peacebuilding,”
Institute For Media, Policy and Civil Society, (IMPACS) Vancouver, B.C.,
January 2002.

International Crisis Group, “The Next Iraqi War: Sectarianism and Civil
Conflict,” International Crisis Group, Middle East Report 52, 2006.

International Media Support, “Media Development in Post-war Iraq
Report,” London, April 2003.

IREX, “Media Sustainability Index-Iraq,” IREX Europe, 2006.

Jones, Tricia S., “Emotional Communication in Conflict: Essence and
Impact,” in William F. Eadie and Paul E. Nelson eds., The Language of

Conflict and Resolution (London: Sage Publications, 2003).

Karlowicz, lzabella, “The Difficult Birth of the Fourth Estate: Media
Development and Democracy Assistance in Post-Conflict Balkans,” in Miklos
Sukosd and Peter Bajomi-Lazar eds., Reinventing Media: Media Policy
Reform in East-Central Europe (Budapest: Central European University
Center for Policy Studies, 2003).

57



CENTER FOR POLICY STUDIES/INTERNATIONAL POLICY FELLOWSHIPS 2006/07

Kempf, Wilhelm, et al. ed., Constructive Conflict Coverage: A Social
Psychological Approach (Berlin: Austrian Center for Peace and Conflict
Resolution, 2003).

Manoff, Robert Karl, “Potential Media Roles in Conflict Prevention and
Management,” Track Two 7:4, 1998.

Melone, Sandra D., Georgios Terzis, and Ozsei Beteli, “Using the Media
for Conflict Transformation: The Common Ground Experience,” Berghof
Research Center for Constructive Conflict Management, April 2002.

Mroue, Bassem, “Sectarian TV Main Source of News in Iraq,” Associated
Press, July 7, 2006.

Noor Al-Deen, Hana, “Changes and Challenges of the Iraqi Media,” Global
Media Journal, 4: 6, Spring 2005.

O’Sullivan, Chris, “The News Media and the Resolution of Ethnic Conflict:
Ready for the Next Steps?” Global Review of Ethnopolitics, 1:2, 2001.

Potter, James W., On Media Violence (London: Sage Publications, 1999).

Potter, James W., The 11 Myths of Media Violence (London: Sage
Publications, 2003).

Project on Ethnic Relations, “The Media of Eastern Europe and the Former

Soviet Union: Reporting on Interethnic Relations,” March 1994.

al-Qazwini, Igbal Hassoon, “On the Role of Media in the Current Transition

Phase in Iraq,” Transnational Broadcasting Studies, Fall 2004.

Reljic, Dusan, “The News Media and the Transformation of Ethnopolitical
Conflicts,” Berghof Research Center for Constructive Conflict Management,
2004.

58



IBRAHIM AL-MARASHI: THE DYNAMICS OF IRAQ’S MEDIA

Rohde, David, “All Successful Democracies Need Freedom of Speech:’
American Efforts to Create a Vibrant Free Press in Iraq and Afghanistan,”

Working Paper, Spring 2005.

Rosen, Nir, “Anatomy of a Civil War: Irag’s Descent into Chaos,” Boston

Review, November/December 2006.

University for Peace, The Role of Media in Conflict Prevention and Peace

Building (San Jose, Costa Rica: University for Peace, 2005).

Weaver, Tim, “The End of War: Can Television Help Stop It?” Track Two
7:4,1998.

59



